בנק ישראל: המשק ממשיך לצמוח אך כך גם האינפלציה

על פי בנק ישראל, ברבעון הראשון של 2011 חלה עלייה בייבוא, בייצוא וההשקעה. שיעור המובטלים העומד על 6% והוא שווה לתקופה של לפני המשבר הכלכלי. עם זאת, האינפלציה המשיכה להיות גבוהה מעל תחום היעד


00:00 ,15.06.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי נתוני בנק ישראל, בחודשי ינואר-אפריל 2011, המשיך המשק הישראלי לצמוח. פער התוצר היה חיובי, התעסוקה התקרבה למלאה, והייבוא, הייצוא וההשקעה עלו בקצב מהיר. התוצר גדל בקצב מהיר ברביע הראשון בעקבות עליית הביקושים, שכללה את ההשקעה ואת הצריכה, הן השוטפת והן של מוצרים בני קיימא.

עוד עולה כי, שיעור המובטלים מתוך כוח העבודה היה 6% ברביע הראשון, רמה הדומה לרמה לפני פרוץ המשבר הכלכלי ובין הנמוכים בעשורים האחרונים. השיפור המתמשך במצב התעסוקה התבטא גם בעלייה במספר המשרות המלאות לעומת ירידה במספר המשרות החלקיות וברמת התעסוקה הגבוהה. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד מעט ברביע הראשון, אך נותר ברמה גבוהה.

הביקוש לדירות וכן הפעילות בענף הבנייה המשיכו להתרחב בתקופה הנסקרת. סך המשכנתאות גדל, מחירי הדירות עלו מהר ממחירי השכירות ומספר הדירות המבוקשות עלה. מספר התחלות הבנייה וההשקעה לבנייה למגורים עלו. לצד זה המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה נמשך וסיומי הבנייה האטו. הצעדים להקטנת הביקוש לדירות ולהגדלת ההיצע שבוצעו לא השפיעו מספיק עד כה, אך נראה כי העלאת הריבית הביאה להפחתת הביקוש לדירות השקעה. קצב עליית המחירים בשנה האחרונה עמד על 14%, לעומת 20% במהלך 2010.

עוד נמסר כי, האינפלציה בתקופה הנסקרת המשיכה להיות גבוהה והיתה מעל תחום יעד האינפלציה לאורך התקופה. הציפיות לאינפלציה היו גבוהות גם הן, אך התקרבו לתחום היעד לאחר העלאת ריבית בנק ישראל ב-0.5% לאפריל, העלאה שהפתיעה בעוצמתה. האינפלציה הגבוהה הושפעה בעיקר מעליית סעיפי הדיור בבעלות, התחבורה והתקשורת, המזון והפירות והירקות.

כלכלת האיחוד האירופי צמחה בתקופה הנסקרת, בעיקר בעקבות הצמיחה המהירה בגרמניה אך שיעור האבטלה נשאר גבוה. כלכלת ארה"ב צמחה בקצב איטי יותר ונמשכו הקשיים בשוק התעסוקה והמבוי הסתום בפתרון גירעון התקציבי התופח. משבר החוב במדינות אירופה המשיך להעיב על ההתאוששות האירופית, עם נפילת ממשלת פורטוגל ובקשתה לסיוע מקרן ההצלה האירופית, והתגברות החששות לגבי פשיטת רגל עתידית של ממשלת יוון.