בנק ישראל: המשבר העולמי הביא להקטנת יצוא הסחורות

המשבר הפיננסי העולמי התבטא התמתנות הפעילות הכלכלית, יחד עם עלייה בעלות מקורות המימון וקשיים בגיוס אשראי חוץ-בנקאי


00:00 ,11.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

המשבר הפיננסי העולמי התבטא התמתנות הפעילות הכלכלית, יחד עם עלייה בעלות מקורות המימון וקשיים בגיוס אשראי חוץ-בנקאי
 
חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסמה את ההתפתחויות הכלכליות בחודשים ספטמבר עד דצמבר 2009. מסקירה זאת עולה כי בשלושת החודשים הללו התגברה ההאטה בפעילות הכלכלית, וזאת לאחר מספר שנים של צמיחה מהירה, שהביאה לסגירת פער התוצר ולסביבת תעסוקה מלאה. לדברי בנק ישראל, בעקבות ההאטה נחלשו מאוד הלחצים האינפלציוניים.
 
חטיבת המחקר מציינת כי בתקופה זאת העמיק המשבר הפיננסי העולמי, ועמו גם ההאטה בפעילות הריאלית, שהתפשטה מארה"ב ליתר המדינות המתועשות ולעולם כולו. התפתחויות אלו הקרינו גם על המשק הישראלי, והתבטאו בירידת שווי הנכסים שבידי הציבור, בהצטמצמות הביקושים העולמיים והתגברות אי-הוודאות הכלכלית.
 
התכווצות ממדי הסחר העולמי הביאה להקטנת יצוא הסחורות מישראל, לראשונה מזה תקופה ממושכת. הפגיעה בעושרו של הציבור, התגברות חוסר הביטחון התעסוקתי והשחיקה בשכר הריאלי פגעו באמון הצרכנים והביאו להאטת קצב גידולה של הצריכה הפרטית בכלל ולצמצום ניכר ברכישת מוצרים בני-קיימא בפרט. התמתנות הפעילות הכלכלית, יחד עם עלייה בעלות מקורות המימון וקשיים בגיוס אשראי חוץ בנקאי, עלולים להביא לדחיית תוכניות השקעה.
 
התוצר המקומי הגולמי צמח ברביע השלישי של השנה ב-1.9 אחוזים במונחים שנתיים, בדומה לקצב גידולה
של האוכלוסייה, לעומת 4.9 אחוזים במחצית הראשונה, והמדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק ירד בתקופה הנסקרת ב-2.7 אחוזים, לאחר תקופה ממושכת של עלייה רצופה. ההאטה החדה בפעילות הכלכלית הקיפה את מרבית ענפי המשק: הייצור התעשייתי התכווץ, פדיון ענפי המסחר והשירותים פחת, ונמשך הקיפאון בענף הבנייה. התפתחויות אלו משתקפות גם בהצטמצמות היבוא של תשומות לייצור ומוצרי צריכה בתקופה הנסקרת.
 
סימני ההאטה ניכרים גם בשוק העבודה - בבלימת התרחבות התעסוקה במגזר העסקי: גדל מספר העובדים שנפלטו ממשרותיהם וירד איוש המשרות, כך שמאזן התעסוקה הפך, לראשונה מאז סוף 2003, לשלילי. אלה הובילו לעלייה משמעותית של מספר דורשי העבודה, במיוחד אקדמאים, ושל מספר התביעות לדמי אבטלה.
 
ציפיות המעסיקים לגבי גידול פעילותם הכלכלית ומצבת כוח האדם הן שליליות. הנסיגה בפעילות הכלכלית מצאה את ביטויה גם בגביית המסים: במהלך השנה התרחב הפיגור בגביית המסים ביחס לתחזית, ובסופה הוא העמיק. תקבולי המסים הישירים התייצבו בתקופה הנסקרת על רמה הנמוכה בשישית מאשר בתקופה המקבילה אשתקד; ההכנסות ממסים עקיפים פחתו בשיעור מתון, במיוחד עקב ירידה של ההכנסות ממסים על יבוא, במיוחד של כלי רכב, ובחודש דצמבר הן צנחו. מכאן שבשנת 2009 צפוי הגירעון להתרחב מאוד.
 
בשלהי התקופה הנסקרת פרץ עימות צבאי ברצועת עזה (מבצע "עופרת יצוקה"), שנמשך כשלושה שבועות, וכלל ירי נרחב על דרום הארץ. ואולם, השפעתו על הפעילות הכלכלית היתה כנראה מוגבלת, משום ששיעור הפעילות הכלכלית שם בסך הפעילות המשקית נמוך, ומשום שהפגיעה בשגרת החיים ובייצור היתה חלקית בלבד. העלויות הישירות של המלחמה ונזקיה לאזרחי ישראל טרם התבררו.
 
בשוקי ההון התאפיינה התקופה הנסקרת, ספטמבר עד דצמבר 2008, בהחרפתו של המשבר הפיננסי העולמי וחלחולו למשק המקומי. השפעת המשבר משתקפת, בין היתר, בירידת ערכם של הנכסים הפיננסיים, בגידול הפדיונות מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בירידה חדה של האינפלציה ושל הציפיות לה, ובהתמתנות שיפוע עקום התשואות הריאליות. בתגובה על התפתחויות אלה, ובניסיון למתן את השפעתן על הפעילות במשק, הוריד בנק ישראל את הריבית מרמה של 4.25 אחוזים בספטמבר ל-2.5 אחוזים בדצמבר, וריביות ינואר ופברואר הורדו, ל-1.75 אחוזים ול-1 אחוז, בהתאמה.