בכירי התעשייה מגלים אופטימיות לרבע השני של השנה

שרגא ברוש: לרבע השני של 2005 - 88% מבכירי התעשייה צופים עליה בהיקף ההשקעות הזרות; 46% - צופים גידול בגרעון הממשלתי; 56% צופים כי תחול עליה בשערי הבורסה; קורא לממשלה להאיץ את קצב הפחתת מס החברות ל-20%


00:00 ,15.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מסקר פורום בכירי התעשייה שנערך ע"י התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם"  מתברר:
שרגא ברוש: לרבע השני של 2005 - 88% מבכירי התעשייה צופים עליה בהיקף ההשקעות הזרות; 46% - צופים גידול בגרעון הממשלתי; 56% צופים כי תחול עליה בשערי הבורסה; קורא לממשלה להאיץ את קצב הפחתת מס החברות ל-20%.
 
בכירי התעשייה מגלים אופטימיות לרבע השני של השנה - 88% צופים עליה בהיקף ההשקעות הזרות, כאשר 11% צופים עליה ניכרת, זאת לעומת כ-61% שצפו עליה ברבעון הקודם. כ-12% סבורים כי לא יחול שינוי בהיקף ההשקעות הזרות הריאליות בישראל ואף לא אחד מחברי הפורום צופה ירידה בהשקעות. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על סיכום ממצאי סקר שנערך בקרב פורום בכירי התעשייה, הכולל כ-120 תעשיינים מובילים במשק. הסקר בוצע לאחרונה ע"י התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" בראשותו של מנו גבע.
 
מהסקר עולה, כי 62% מבכירי התעשייה צופים כי ברבע השני של השנה תחול עליה בהיקף ההשקעות המקומיות, 23% צופים כי לא יחול שינוי וכ- 15% צופים ירידה קלה.
 
נשיא התאחדות התעשיינים קרא לממשלה להאיץ את קצב הפחתת מס החברות, מ-34% כיום, ל-20% תוך 5 שנים. ברוש מעריך, כי קיצור המהלך של הפחתת מס החברות יגרום לתוספת השקעות זרות ומקומיות במשק בהיקף של כ-2 מיליארדי דולרים עד 2009 ולתוספת השקעות של עוד כמיליארד דולר בשנה, החל משנת 2010 ואילך.
 
שיפור מסוים מסתמן גם לגבי שערי הבורסה - 56% מבכירי התעשייה צופים כי ברבע השני של השנה תחול עלייה בבורסה, (מרביתם- קלה), כ- 28% לא צופים שינוי וכ- 16% צופים ירידה קלה.
 
ברוש מעריך, כי התחזית האופטימית לעלייה בשערי הבורסה נובעת מהשיפור ברווחיות החברות הנסחרות בבורסה, מהרגיעה היחסית במצב הביטחוני-מדיני ומהמגמה של הפחתת מיסי החברות.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי שיפור משמעותי צפוי לגבי שוק העבודה, כאשר 76%  מחברי הפורום צופים ירידה קלה בשיעור האבטלה ברבע השני של השנה, זאת לעומת כ- 36% שצפו כך ברבעון הקודם. כ- 24% מבכירי התעשייה לא צופים שינוי בשיעור האבטלה, אף לא אחד מהמשיבים צפה עלייה בשיעור האבטלה.
 
חברי הפורום צופים גידול בגרעון הממשלתי גם ברבע השני של השנה - 46% צופים עלייה בגרעון - מרביתם עלייה קלה, כ- 23% צופים ירידה וכשליש אינם צופים שינוי בגרעון ברבע השני של 2005.
 
ע"פ תחזיות חברי הפורום - תעמוד האינפלציה במהלך 12 החודשים הבאים על 2%, בדומה לתחזית ברבעון הקודם.
 
מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון "מדגם" מתברר כי  77% מחברי הפורום צופים כי תחול עלייה קלה בתוצר המשק ברבעון השני של 2005. כ- 19% צופים כי לא יהיה שינוי וכ- 4% בלבד צופים ירידה קלה בצמיחת המשק.
 
ציפיות חברי הפורום לגבי היקף הפעילות בענף העסקי שלהם ברבע השני של השנה מצביעות על  ירידה קלה במידת האופטימיות, בהשוואה לסקרים שנערכו במהלך השנה החולפת. עם זאת, מרביתם עדיין צופים גידול בפעילות: כ- 54% מבכירי התעשייה צופים עלייה (רובם עלייה קלה), כ- 35% סבורים כי לא יחול שינוי בהיקף הפעילות בענף העסקי שלהם וכ- 12% צופים ירידה קלה.
 
ברוש מציין, כי חברי הפורום ממשיכים להיות אופטימיים לגבי צמיחת תוצר התעשייה ברבעון השני של 2005 - כ- 73% מהם צופים כי תחול צמיחה בתוצר התעשייה (מרביתם צופים צמיחה קלה), כ- 19% לא צופים שינוי וכ- 8% צופים כי תחול ירידה קלה בתוצר התעשייה.
 
עליה מסתמנת במידת האופטימיות של חברי הפורום לגבי הגידול בייצוא הסחורות והשירותים מישראל – 77% צופים כי ברבע השני תחול צמיחה ביצוא – מרביתם צופים עלייה קלה ופחות מרבע - 23% לא צופים כי יחול שינוי.
 
ברוש מציין, כי ניכר שיפור גם במידת האופטימיות לגבי הצריכה הפרטית – 77% מבכירי התעשייה צופים כי הצריכה הפרטית תמשיך לעלות, כ - 19% לא צופים שינוי וכ- 4% בלבד סבורים כי תחול ירידה קלה.
 
עוד צופים התעשיינים הבכירים, כי הצריכה הציבורית צפויה להמשיך ולעלות גם ברבע השני של שנת 2005, אם כי בקצב מתון בהשוואה לתחזית לגבי הרבע הראשון של השנה. כמחצית מהמשיבים לא צופים שינוי בצריכה הציבורית, כ- 42% צופים עלייה - מרביתם  קלה, וכ- 8% צופים ירידה קלה.
מהסקר עולה כי  62% מהתעשיינים הבכירים צופים עלייה משמעותית בריבית לטווח ארוך ברבע השני של השנה; כ- 35% צופים כי לא יחול שינוי וכ- 4% צופים ירידה קלה. לגבי הריבית לטווח קצר - כמחצית מהמשיבים צופים עלייה קלה, כ- 46% לא צופים שינוי ורק כ- 4% צופים ירידה קלה.
 
ברוש מציין, כי בעקבות השיפור במצב הבטחוני-מדיני צופים כ- 62% מחברי הפורום  כי בשנת 2005 יחול שיפור קל בהיקפי הסחר עם מדינות ערב וכ- 38% לא צופים שינוי. כ-77% צופים עלייה בסחר עם הפלשתינאים בשנת 2005,  12% מהם אף צופים עלייה ניכרת, כ- 23% לא צופים שינוי.
 
אופטימיות מסתמנת גם לגבי ההשפעה על הסחר עם מדינות אירופה - כ- 65% מחברי הפורום צופים עלייה קלה בסחר עם מדינות אירופה והיתר - 35% לא צופים שינוי.
 
חברי הפורום מגלים אופטימיות גבוהה לגבי סחר החוץ של ישראל כתוצאה מהשיפור במצב הביטחוני-מדיני - כ- 89% צופים עלייה (מרביתם עלייה קלה)  וכ- 12% לא צופים שינוי.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי הסקר מצביע על עלייה קלה במדד האופטימיות המשוקלל של בכירי התעשייה לגבי הרבעון השני של 2005 – 3.57 (מתוך 5), לעומת 3.51 בסקר הקודם שהתייחס לרבע הראשון של השנה.