בישראל מותקנים כיום כחצי מליון דוודים לא תקניים שיוצרו ללא פיקוח

כ-60 אלף מערכות אנרגיה סולרית - דוודים וקולטים, משווקים מדי שנה בישראל, ללא פיקוח ובניגוד לחוק ומסכנים בכך את בטיחות הציבור, בריאותו וחייו. מדובר בסכנת התחשמלות, וסכנה להרעלת המים הצבורים באוגר, עקב שימוש בחומרים לא תקניים והעדר ציפוי מגן


00:00 ,20.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לרגל יום האנרגיה הסולרית בכנסת ב-21 ביוני 2004, קורא אלי שלטון, יו"ר ארגון יצרני מערכות אנרגיה סולרית בהתאחדות התעשיינים לכנסת ישראל ולשר אולמרט להיכנס לעובי הקורה, להגן על הצרכנים ולשים קץ לשערורייה; מזהיר - אם לא ינקטו צעדים מיידיים נגד תופעת "החאפרים", יפנה הארגון לבג"צ כדי לכפות על משרד התמ"ת למלא את תפקידו

כ-60 אלף מערכות אנרגיה סולרית - דוודים וקולטים, משווקים מדי שנה בישראל, ללא פיקוח ובניגוד לחוק ומסכנים בכך את בטיחות הציבור, בריאותו וחייו. מדובר בסכנת התחשמלות, וסכנה להרעלת המים הצבורים באוגר, עקב שימוש בחומרים לא תקניים והעדר ציפוי מגן. כך גילה אלי שלטון, יו"ר ארגון יצרני מערכות אנרגיה סולרית (איסול) בהתאחדות התעשיינים. לרגל יום האנרגיה הסולרית בכנסת החל מחר ה-21 ביוני 2004.

להערכתו, בישראל מותקנים כיום כחצי מליון דוודים לא תקניים שיוצרו ללא פיקוח.

שלטון טוען, כי משרד התמ"ת נוקט בסחבת זה יותר מ-5 שנים, בכך שאינו אוכף כמתחייב בחוק, חובת תו תקן על ייצור ושיווק מערכות סולריות - דבר העלול למוטט את הענף. שלטון קרא לכנסת ישראל ולשר התמ"ת, אהוד אולמרט להיכנס לעובי הקורה, להגן על הצרכנים ולשים קץ לשערוריה.

הוא ציין, כי במשך שנים מתריע ארגון איסול בפני משרד התמ"ת על ההפקרות בשטח. משרד התמ"ת מודע היטב למיקומם של אתרי ייצור פיראטים, אך עד היום לא נקט התמ"ת בצעדי הרתעה משמעותיים כנגד פורעי החוק, על אף הסמכויות הרבות שהחוק מקנה לו בעניין זה.

שלטון דורש, כי שר התמ"ת יפעל לסגירתם המיידית של אתרי הייצור הפיראטים, יבצע פשיטות על נקודות ההפצה, החרמת סחורה לא תקנית והבאה לדין של העבריינים.

שלטון קורא גם למשרד התשתיות לקבוע תקנות המחייבות בסיסי צבא, משרדי ממשלה, בתי חולים, בתי ספר ומתנסים וגופים אחרים נתמכים ע"י המדינה, להשתמש במתקני אנרגיה סולרית כדי לחמם מים. תקנות אלה יגברו את השימוש באנרגיה סולארית מתחדשת, יקטינו את שיא הביקוש בצריכת חשמל בשעות השיא ויגרמו להגדלת רזרבות החשמל במשק.

שלטון ציין, כי החוק מחייב שיצור דוודים וקולטים יעשה בפיקוח צמוד של מכון התקנים וכי מוצרים אלו ישאו תו-תקן ישראלי. החוק אוסר גם שיווק, מכירה והתקנה של מערכות אנרגיה סולרית שאינן נושאות תו תקן. למרות זאת, פחות מ - 15 יצרנים בישראל מצויים בפיקוח מכון התקנים ונושאים בעלויות פיקוח של עשרות אלפי שקלים בשנה, בשעה שעשרות יצרנים מייצרים ומשווקים לציבור הרחב מוצרים מסוכנים בלא כל פיקוח. יצוין כי אדם הרוכש דוד המיוצר בפיקוח, זוכה לתעודת אחריות כמתחייב בחוק.

יו"ר ארגון יצרני מערכות סולריות בהתאחדות התעשיינים מדגיש, כי המיתון הכבד ששרר במשק עד לאחרונה והעדר מודעות צרכנית לנושא, הובילו לתופעה מדאיגה של "חאפרים", המנצלים את המצב לעשיית רווח קל באמצעות ייצור פיראטי ושיווק של דוודים וקולטים המסוכנים לציבור. הוא הזהיר כי באם לא ינקטו צעדים תכליתיים ומיידיים כנגד תופעת "החאפרים", יפנה הארגון לבג"צ על מנת שזה יכפה על משרד התמ"ת למלא את תפקידו.

שלטון הביע חשש כי חלק מהמערכות המופצות בישראל מקורם בשטחי הרשות הפלשתינאית, עם כל המשמעויות הביטחוניות הנלוות לכך. הוא הזהיר כי במקרים מסוימים מדובר בשיפוץ של דוודים ישנים שיצאו מכלל שימוש וזיוף מדבקות תו-תקן של יצרנים הנמצאים בפיקוח.

שלטון טוען, כי מדינת ישראל היא בין המתקדמות בעולם ברמת הניצול של אנרגית השמש - מנצלת כ-3% מסך האנרגיה הנצרכת במדינת ישראל באמצעות אנרגיה סולרית. לעומת זאת ישראל היא בין המדינות הנחשלות באכיפת התקנים.

שלטון מסר כי בישראל מיוצרים מדי שנה יותר מ-200 אלף מערכות אנרגיה סולרית (דוד + קולטים). כ-20 אלף מתוכן מיועדות להתקנה בבניה חדשה, ויותר מ-180 אלף מערכות, מסופקות לציבור הרחב במסגרת ההחלפה השוטפת.

הענף מעסיק כ- 3,000 עובדים ישירים ועקיפים. היקף המכירות בענף ירד אשתקד ב-5% והסתכם בכ-600 מליון שקל. מתוך זה כ-10 מליוני דולרים יצוא לאירופה, ארה"ב ודרום אמריקה. ב-2004 צפויה להערכתו התמתנות קלה במגמת הירידה.

החברות הרשומות באיסול הינן: סולל, אמקור אנרגיות סולריות, טל-סחר, ירדן, אורן, נמרוד, פרת, ראנד, כרומגן. כולן בפיקוח מלא של מכון התקנים הישראלי.