ביקורת חריפה בוועדת הכלכלה של הכנסת על פיצוי העסקים שניזוקו במלחמה

חברי הוועדה הציעו להקפיא אישור של כל תקנות שהן או ליזום חוק שיימנע את האפליה בין עסק לעסק על פי מיקומו. עודד פלר ואנשי עסקים מהצפון ייפגשו היום בנושא עם מנכ"ל משרד האוצר


00:00 ,21.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

חברי הוועדה הציעו להקפיא אישור של כל תקנות שהן או ליזום חוק שיימנע את האפליה בין עסק לעסק על פי מיקומו. עודד פלר ואנשי עסקים מהצפון ייפגשו היום בנושא עם מנכ"ל משרד האוצר
 
לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון מדווחת כי חברי ועדת הכלכלה של הכנסת מתחו אתמול ביקורת חריפה ביותר על אי מתן פתרון הולם לנזקים העקיפים של העסקים בצפון בעקבות המלחמה. חברי ועדת הכלכלה אמרו כי נושא זה הוא חלק מקריסת מערכות טוטאלית ומחו על אפלייתם של עסקים קטנים ובינוניים בהסדרי הפיצויים.
 
בדיוני הוועדה אתמול השתתפו נציגי איגוד לשכות המסחר ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון. נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ציין כי מרבית התעסוקה בצפון בנויה על חברות קטנות ובינוניות והפיצוי צריך להינתן על בסיס מדד אמיתי של נזק, שהוא הירידה במחזור בתקופת המלחמה. נציגת האוצר אמרה כי באגף התקציבים בוחנים עתה את הצעת לשכות המסחר, ובימים הקרובים יתקבלו החלטות.
 
בישיבה הועלתה הצעה כי אם לא ייפתר הנושא, תקפיא ועדת הכלכלה אישור של כל תקנות שהן, כדי להאיץ השגת הסדר הולם. הוצע עוד כי הוועדה תיזום הצעת חוק להשוואת הפיצוי הניתן לעסקים שנפגעו ביישובי ספר, לאלה שהוכרז בהם מצב מיוחד. יו"ר הוועדה, משה כחלון, הביע תקווה כי הנושא ייפתר בלא חקיקה.
 
בתוך כך דיווחה לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון כי נשיא הלשכה עודד פלר יעמוד בראש משלחת של אנשי עסקים שיוצאת היום (יום ב') לפגישה עם מנכ"ל משרד האוצר, ד"ר יוסי בכר.
 
המשלחת התארגנה בעקבות גל גדל והולך של ביטויי אכזבה, כעס ותסכול  של אנשי עסקים ותעשיינים מצפון הארץ, שעם שובם למפעלים ולעסקים לאחר המלחמה מבינים את מלוא ההיקף של הנזקים שנגרמו, ועד כמה ההסדר שהוצע בחודש שעבר אינו עונה על הצרכים.
 
אנשי העסקים מהצפון מתכוונים להציג בפני ד"ר בכר את העקרונות הדרושים להסדר שייחתם באוגוסט, הצורך בהכללת עקרונות אלה גם בהסכם יולי, וצעדים משלימים נוספים הדרושים לחזרה לשגרה של המגזר העסקי.
 
עודד פלר אמר לקראת הפגישה כי כאשר מדברים על שיקום הצפון לאחר המלחמה, תנאי ראשון הוא למנוע קריסה של העסקים, ולהבטיח שהצפון לא יטבע בגל אבטלה גדול.