בין עיקרי התוכנית הכלכלית החדשה: ייעול ענף הנמלים

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו את עיקרי תוכנית "בלימה ותנופה" אשר מתעתדת לסיים את הליך ההפרטה בנמלים ולצאת בפרויקטי תשתיות גדולים בתחום התחבורה. שר האוצר שטייניץ: נקיים הידברות מקיפה עם ארגוני העובדים והמעסיקים


00:00 ,23.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו את עיקרי תוכנית "בלימה ותנופה" אשר מתעתדת לסיים את הליך ההפרטה בנמלים ולצאת בפרויקטי תשתיות גדולים בתחום התחבורה. שר האוצר שטייניץ: נקיים הידברות מקיפה עם ארגוני העובדים והמעסיקים
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ובכירי משרד האוצר הציגו היום במסיבת עיתונאים את עיקרי התכנית הכלכלית "בלימה ותנופה" אשר מטרותיה הן בלימת ההשפעות הקשות של המשבר הכלכלי והובלת המשק הישראלי חזרה למתווה של צמיחה.
 
עיקרי התוכנית הינם הגדלת אשראי ועידוד הייצוא, קידום התעסוקה ובלימת האבטלה, ביצוע רפורמות מבניות בענפי המשק, גביית מסים, השקעה בתשתיות ובהון אנושי.
 
במסגרת הרפורמות המבניות בענפי המשק בכוונת התוכנית החדשה לנקוט בפעולות לשם קידום התחרות והגברת היעילות בענף הנמלים. פעולות אלו יינקטו במתווה הרפורמה הארגונית שנעשתה בשנת 2005 ומדברת על הפרטה הדרגתית של חברות הנמלים.
 
ראש הממשלה אמר במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה היום במשרד ראש הממשלה כי "זה ייקח זמן, אבל אנחנו נעודד יזמים פרטיים בנמלי הים ונסיים את ההפרטה שלהם שהתחלנו בעבר ועצרנו באמצע".
 
שר האוצר הדגיש כי "מדובר רק בעיקרי התכנית הכלכלית. בשבועות הקרובים נקיים הידברות מקיפה גם בתוך הממשלה וגם עם ארגוני העובדים והמעסיקים, כולנו נידרש לגלות יחד מנהיגות כלכלית ועל כל צד לתרום להצלחת התכנית. התכנית כוללת 5 נקודות מרכזיות שזיהינו כנקודות כובד של הכלכלה הישראלית ובכוונתנו להשתמש בהן כמנוף לקידומו של המשק".
 
עיקרי התוכנית הם כאמור הגדלת אשראי ועידוד הייצוא במסגרתה תנאי הערבויות הקיימות לבנקים, בסך 6 מיליארד שקל, ישונו מיידית ויפושטו באופן שיקל על הבנקים בגיוס ההון, הקמת קרנות אשראי חוץ-בנקאי בשיתוף משקיעים מוסדיים וזרים, יינתן סיוע לתעשיות היצוא כך שתוגדל ערבות המדינה לחברת "אשרא" ב-250 מיליון דולר והיא תועמד על 1.25 מיליארד דולר בסך הכול, יורחב האשראי לעסקים בינוניים לסך של 2.6 מיליארד שקל.
 
במסגרת הניסיון לקידום התעסוקה ובלימת האבטלה תוצג תכנית מקיפה לצמצום תופעת העובדים הזרים, יגובשו כלים להתמודדות מול מעסיקי העובדים הבלתי חוקיים ומול העובדים הרבים שעובדים בארץ באופן לא חוקי. כמו כן תוקם קרן סיוע למפעלים במצוקה בהיקף של כמיליארד דקל.
 
במסגרת הרפורמות מבניות בענפי המשק נמסר במהלך מסיבת העיתונאים כי בכוונת הממשלה לטפל בענפים שחייבים להיות מפותחים ויעילים על מנת שיעמדו בסטנדרטים בינלאומיים. בין ענפים אלה מינהל מקרקעי ישראל, משק החשמל ומערך נמלי ישראל.
 
על פי עיקרית התוכנית "מערך הנמלים מהווה צומת כלכלי מרכזי. ישראל היא מדינה קטנה ש-99% מסחר החוץ שלה עובר דרך הים. בהתאם לכך, יש לפעול לייעול ענף הנמלים, על מנת לשפר את רמת השירות המוצע למשתמשים, לקצר זמני שהייה של האוניות על מנת שנמלי ישראל יעמדו בסטנדרטים בינלאומיים ולממש את יתרונה היחסי של ישראל ומיקומה האסטרטגי על נתיב הסחר הבינלאומי. הממשלה תפעל ליישום המתווה עליו סוכם בשנת 2005 במסגרת הרפורמה בנמלי הים".
 
במסגרת הניסיון להעלות את גביית המסים תוצג תכנית מסים מפורטת ובה תוואי פוחת של שיעורי מס על יחידים וחברות החל מהשנה ועד שנת 2016, וכן יינקטו שורה של צעדים לחיזוק והעמקת גביית המסים הישירים והעקיפים במסגרת הניסיון לייעול מערכת גביית המסים
 
במסגרת התוכנית קיימת כוונה להשקיע בפרויקטי תשתית במסגרתן מתוכננת האצת הוצאתם לפועל של מספר פרויקטים תוך קיצור ההליכים הבירוקרטים, ביניהם: שדה תעופה בינלאומי נוסף, קווי תחבורה ציבוריים מהירים על מנת לחבר פריפריה למרכז, פרויקטי מים ותשתיות תיירות.