ביטול פרוייקט טנק המרכבה יביא לסגירתם המיידית של כ-50 מפעלי תעשייה ועסקים קטנים

יאיר וינברגר, יו"ר תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים : כ-4,000 משפחות יצטרפו למעגל האבטלה; המדינה תפסיד 40 מליון ש"ח בשנת 2004; קורא לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר האוצר למצוא פתרון להמשך הפרוייקט ולא להרוס


00:00 ,01.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
יאיר וינברגר, יו"ר תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים : כ-4,000 משפחות יצטרפו למעגל האבטלה; המדינה תפסיד 40 מליון ש"ח בשנת 2004; קורא לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר האוצר למצוא פתרון להמשך הפרוייקט ולא להרוס תשתית שנבנתה במשך שנות דור.

אם יבוטל פרוייקט טנק המרכבה, כ-4,000 משפחות יצטרפו למעגל האבטלה (כולל 800 אזרחים עובדי צה"ל); יסגרו מיידית כ-20 מפעלים בתחום המתכת, חשמל, מכניקה, עיבוד שבבי ועוד, המשמשים קבלנים ראשיים בפרוייקט. כן יסגרו עוד כ-30 עסקים קטנים, המשמשים קבלני משנה. כך מזהיר יאיר וינברגר, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אלקטרוטרם.

וינברגר ציין, כי בפרוייקט טנק המרכבה מעורבים כיום כ-40 מפעלים המשמשים קבלנים ראשיים בפרוייקט ועוד כ-200 עסקים קטנים, המשמשים כקבלני משנה. סה"כ מועסקים במפעלים אלו כ-10,000 עובדים.

וינברגר, קורא לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הביטחון, למצוא פתרון להמשך פרוייקט "המרכבה", ע"י מתן מענה למצוקה תקציבית של משהב"ט לשנת 2004, ולא להרוס תשתית שנבנתה במשך שנות דור.

וינברגר ציין, כי הסיבה העיקרית לסגירה אפשרית של מפעלים אלו היא בשל העובדה כי נתח המכירות שלהם לפרוייקט "המרכבה" מגיע ל-30% - 40% מסך כל מכירות המפעל, וכן בשל העובדה כי ההוצאות הקבועות במפעלים אלו, ללא פרוייקט המרכבה, אינן מאפשרות המשך קיום המפעל.

מבדיקה שערך איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מתברר כי 1,700 עובדים יפוטרו עם סגירתם של כ-20 מפעלים המשמשים קבלנים ראשיים לפרוייקט ה"מרכבה"; לפחות 400 עובדים נוספים, יפוטרו ביתר המפעלים.

כן יפוטרו כ-1,100 עובדים נוספים מקרב העסקים הקטנים המשמשים קבלני משנה לפרוייקט. נוסף על כך מרחפת סכנה מיידית על כ-800 אזרחים עובדי צה"ל העובדים ישירות בפרוייקט המרכבה.

עוד עולה מהבדיקה כי כ-25% מהמפעלים המשמשים קבלנים ראשיים בפרוייקט ה"מרכבה", נמצאים באזורי קו העימות ובפריפריה, בהם שיעור האבטלה גבוה מהממוצע הארצי וקיים מחסור במקומות עבודה אלטרנטיביים.

יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מציין, כי מבדיקה שערכה התאחדות התעשיינים מתברר, כי אמנם החסכון השנתי שיווצר לאוצר ולמשהב"ט מביטול פרוייקט ה"מרכבה" נאמד בכ-200 מליון ש"ח לשנה, בשנים הראשונות לביטול הפרוייקט, אך ההפסד האלטרנטיבי למדינה גדול הרבה יותר מסכום זה. שכן, בשל העובדה שיפוטרו, כאמור, כ-4,000 עובדים מהתעשיות המעורבות באופו ישיר ועקיף בפרוייקט ה"מרכבה" ואזרחים עובדי צה"ל המעורבים בפרוייקט - יפסיד אוצר המדינה הכנסות ממיסים וישלם דמי אבטלה ואבטחת הכנסה בסכום גבוה יותר. סה"כ מדובר בהפסד הכנסות בהיקף של כ-240 מליון ש"ח.

בנוסף לסכנה של הפסד יצוא בהיקף של מאות מליוני דולרים בשנה, טוען וינברגר, ביטול פרוייקט המרכבה, לא ימנע המשך התשלומים בהיקף של מאות מליוני ש"ח, עליהם התחייבה מערכת הביטחון בארץ ובעולם.

במילים אחרות: אוצר המדינה יפסיד כ-40 מליון ש"ח בשנת 2004 אם יתבטל פרוייקט טנק המרכבה וכ-4,000 משפחות יצטרפו למעגל האבטלה ודורשי העבודה.

וינברגר מציין, כי כתוצאה מפרוייקט טנק המרכבה, התפתחה בישראל תשתית טכנולוגית מפוארת ויש לשמרה. תעשייה זו מייצרת את הטנק הטוב ביותר בעולם במחיר אטרקטיבי מאד. צה"ל גם זקוק לגמישות ופתרונות לצרכים מיוחדים. יצויין כי באמצעות התשתית הטכנולוגית של פרוייקט המרכבה נעשה יצוא בטחוני בהיקף של מאות מליוני דולרים לשנה והתפתחה תעשייה מפוארת המעסיקה אלפי עובדים. תעשייה שעלולה לקרוס ללא אפשרות לשקמה.