ביולי – אוקטובר 2002 חל צמצום ראלי של כ- 4.5% ביצוא התעשייתי

מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר: נמשכת ההרעה ביצוא התעשייתי; ביולי – אוקטובר 2002 חל צמצום ראלי של כ- 4.5% ביצוא התעשייתי; עיקר הירידה נובעת מנסיגה ראלית של 6.5% ביצוא ענפי ההיי-טק


00:00 ,19.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר: נמשכת ההרעה ביצוא התעשייתי; ביולי – אוקטובר 2002 חל צמצום ראלי של כ- 4.5% ביצוא התעשייתי; עיקר הירידה נובעת מנסיגה ראלית של 6.5% ביצוא ענפי ההיי-טק; היצוא התעשייתי בעשרת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ- 15 מיליארד דולר – ירידה ראלית של 6.5% לעומת הממוצע אשתקד; שרגא ברוש: בחודשים הקרובים ימשך המצב הקשה ביצוא, בשל הימשכות המיתון העולמי והירידה בביקושים.

בחודשים יולי-אוקטובר 2002 נמשכה ההרעה ביצוא התעשייתי. כך אומר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי, על סמך ניתוח חודשי של היצוא.

מהניתוח מתברר, כי בחודשים יולי-אוקטובר 2002 חל צמצום ראלי של כ- 4.5% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים, זאת לאחר קיפאון ברבע השני של השנה וגידול ראלי של 2.7% ברבע הראשון. כך הגיעה רמת היצוא בחודשים האחרונים לרמה הנמוכה מזו ששררה בשנים 2000 – 2001 ובמחצית הראשונה של השנה.

בעשרת החודשים הראשונים של השנה הייתה רמת היצוא בממוצע נמוכה ראלית ב- 6.5% בהשוואה לממוצע 2001 והוא הסתכם בכ- 15 מיליארד דולרים.

ברוש מדגיש, כי הירידה ביצוא ביולי-אוקטובר 2002 נגזרת ברובה המכריע מירידה ראלית של כ- 6.5% ביצוא ענפי ההיי-טק. יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי מעריך, כי גם בחודשים הקרובים ימשך המצב הקשה ביצוא, בשל המיתון העולמי והירידה בביקושים.

ברוש מוסיף, כי מהניתוח החודשי על מצב היצוא ע"פ קבוצות מתברר כי ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, מחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח וכלי הובלה) חלה כאמור, ירידה ראלית של 6.5% ביולי-אוקטובר 2002, זאת לאחר ירידה של 4% ברבע השני. (מדובר בשינוי ראלי לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הקודם). נסיגה נרשמה בכל ענפי הקבוצה,

כאשר ביצוא ציוד תקשורת בקרה ורפואי, נרשמה ירידה של 12.5% ביולי-אוקטובר 2002, לאחר עליה של כ- 11% במהלך המחצית הראשונה של השנה. במקביל, נמשכה הנסיגה החדה (24%-) ביצוא ענף כלי ההובלה, לצד נסיגה מתונה יחסית (2%-) בענף הרכיבים האלקטרוניים.

יצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית (כרייה חציבה, מינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת) הצטמצם בחודשים האחרונים בשיעור של כ- 3%, לאחר עליה של 7% ברבע השני של השנה. נסיגה חדה (11%-) חלה ביצוא ענפי הכרייה והמינרליים האל מתכתיים, וביצוא ענפי המתכת (8%-) בעוד גידול של 6% חל ביצוא ענפי הגומי והפלסטיק.

מנגד, ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס) חל ביולי-אוקטובר 2002 גידול ראלי של כ- 2% לאחר עליה של כ- 8% ברבע השני. צמיחת יצוא הקבוצה משקפת את הגידול ביצוא ענפי המזון (8%+), הטקסטיל וההלבשה (2%+), בעוד יצוא ענפי העץ, נייר ודפוס נסוג ב- 7%.

במקביל, נרשם בחודשים הנסקרים גידול מתון של כ- 1% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת לאחר גידול של כ- 1.5% ברבע השני. צמיחת היצוא נגזרה מגידול מסויים של 2% ביצוא ענף המכונות והציוד, לצד גידול מתון (0.5%+) ביצוא הכימיה. מנגד, חלה נסיגה ביצוא הציוד החשמלי (2.5%
..-
ברוש מציין, כי ברבע השלישי של השנה נבלם השיפור ברווחיות היצוא. מנתונים ראשוניים עולה כי מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא נותר ברבע השלישי של 2002 כמעט ללא שינוי. יצויין כי עלייה במדד פירושה ירידה בריווחיות ולהפך.


הנתונים על מצב היצוא מבוססים על ניתוח אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים.