ארגון מגדלי הפירות: הקיצוץ במכסות המים יביא לעקירה של עד 60 אלף דונם של מטעים

לטענת מנכ"ל הארגון כתוצאה מהקיצוץ תפחת כמות היבולים והרווחיות תפחת ב-100 מיליון שקל. טוען כי הצרכן ירגיש את השפעות הקיצוץ בירידה בשיווק הפירות ועליית מחירם


00:00 ,19.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת מנכ"ל הארגון כתוצאה מהקיצוץ תפחת כמות היבולים והרווחיות תפחת ב-100 מיליון שקל. טוען כי הצרכן ירגיש את השפעות הקיצוץ בירידה בשיווק הפירות ועליית מחירם
 
הקיצוץ במכסות המים למטעי הפירות, שצפוי להסתכם השנה ב-40 מיליון קוב, יחייב עקירה של 50-60 אלף דונם מטעי פירות ופרדסי הדרים ברחבי המדינה, כך אומר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, אילן אשל. בכל המטעים המושקים במים שפירים יחויב קיצוץ עמוק במכסות. כתוצאה מהקיצוץ תפחת כמות היבולים כולל ההדרים ב-100-150 אלף טון והרווחיות תפחת ב-100 מיליון שקל.
 
אשל אמר שהצרכן בישראל ירגיש את השלכות הקיצוץ ועקירת המטעים בעיקר החל משנת 2009 באמצעות ירידה בשיווק הפירות ועליית מחירם. הגידולים שיפגעו בעיקר הם אלו המתבססים על מים שפירים: תפוח, אגס, דובדבן, מנגו, תאנה, שסק, ליצ'י, קיווי ובננות הגדלות בעמק הירדן. ענפים שבהם יש מעבר הדרגתי למי קולחין יפגעו במידה פחותה.
 
לדברי אשל, חובתה של המדינה לנווט את ניהול משק המים במטעים בעת הזו כך שהפגיעה בחקלאים ובצרכנים תהיה מינימלית. "מוטב שהקיצוץ יעשה בענפים שנמצאים על סף הרווחיות ובמטעים ותיקים שממילא יהיה צורך לעקור אותם בתוך שנים בודדות", ציין אשל.
 
ארגון מגדלי הפירות תובע תשלום פיצוי של 3.5 שקל לכל קוב מים שיקוצץ מהמטעים. תשלום הפיצוי יאפשר ביצוע הקיצוצים בהסכמה ובצורה מתוכננת ושקולה ולא נגיע למצב שכל חקלאי יאלץ להלחם על פרנסתו והקיצוץ יצטרך להתבצע בכוח הזרוע.
 
אשל קרא למשרד האוצר להכיר באחריותו למצב אליו הגיע משק המים כתוצאה מעיכוב הפרויקטים של התפלה וניצול מי קולחין. "אילו הממשלה היתה מבצעת את החלטותיה שלה לא היינו עומדים כיום בפני שוקת שבורה. כל עוד משרד האוצר ממשיך בסחבת בדיונים על הפיצוי לחקלאים בשל הקיצוץ ואין החלטות ברורות, המגדלים ממשיכים להשתמש במים גם למטעים שיתכן שיוחלט בקרוב לעקרם".