אנשי עסקים צריכים להתקדם ולהקים אזורי תעשייה משותפים לישראל ולרשות הפלשתינאית

שלומי פוגל, מבעלי נמל מספנות ישראל, שטח את תוכנית השלום הכלכלית שלו בנוגע להקמת אזורי סחר חופשיים, שייצרו אלפי מקומות עבודה בשני הצדדים


00:00 ,10.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

"בלי קשר למשא ומתן המדיני, בתוך כשנה ניתן להקים אזור תעשייה ישראלי-פלשתינאי, שיעסיק עשרות אלפי עובדים". כך אמר אתמול (ב') שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל ויו"ר אמפא, בוועידת ישראל לעסקים.

פוגל: "חשוב להראות לכולם שאנשי העסקים יכולים לקדם את השלום באמצעות הכלכלה. אני לא אומר שנחליף את הפוליטיקאים, הם שימשיכו לעשות את עבודתם הנאמנה, אבל אנחנו אנשי העסקים צריכים לבנות את היסודות לגשרים עתידיים שיביאו שלום אמיתי לאזור".

לשאלה מהי תוכנית השלום הכלכלית, ענה פוגל: "התוכנית שלי היא לייצר ערך עבור שתי המדינות, בעזרת המדינות הערביות המתונות ושאר העולם. חשוב לציין כי בעשור הבא ישראל צפויה לעבור לצמיחה אדירה, שתביא הזדמנויות רבות לאזור. לדבריו, ארבעה וקטורים פועלים לטובת ישראל כיום: השקעת הממשלה בתשתיות; איכות היזמים הישראלים; העולם הדיגיטלי, שפותח לישראל הרבה הזדמנויות בתחומי המסחר האלקטרוני, אנימציה, שירותים דיגיטליים, סרטים וכו'; תגליות הגז, שיאפשרו לישראל מקורות אנרגיה עצמיים.

פוגל הוסיף, שהווקטור היחידי שחסר לישראל הוא ווקטור המימון והזדמנויות ההשקעה, שצריך להיות מטופל על ידי הממשלה. מסיבות אלו, ישראל תהיה השותף הטוב ביותר לפלשתינאים, בכדי שיוכלו ליצור ערך לעצמם שיאפשר להתקדם ולשפר את רמת החיים, לתת חינוך טוב יותר, ולהביא תקווה לאנשים הצעירים.

פוגל הוסיף, שישראל צריכה להתחיל ולבנות שישה אזורי תעשייה בין הרשות הפלשתינאית וישראל, שימוקמו בחלקם בשתי המדינות. מדובר על אזורי סחר חופשיים QIZ)) שייצרו מוצרים פטורים ממכס בארצות הברית ובשוק האירופאי המשותף, יהיו בבעלות פרטית ומאובטחים באופן מלא על ידי מפעיל QIZ, עם שתי תחנות מכס בכל צד. לדבריו, כל אזור תעשייה כזה יכול לייצר בין 10-30 אלף מקומות עבודה.

פוגל סיפר, שבשנת 2009 הוא נכנס לשותפות באזור הסחר החופשי שער הירדן, הממוקם בסמוך לטירת צבי: "מרגע הגעתי לשם התחלנו בהקמת מפעלים לייצוא, עסקאות סחר ואנו עובדים על הקמת תחנת כוח שתתבסס על הגז מתמר. דרך מעבר שער הירדן אנחנו מייצאים תבואה ושיש לירדן, פלדה לעיראק ולירדן, פלסטיק וכימיקלים ממדינות ערב לישראל. זוהי רק דוגמא למה שאנחנו יכולים לעשות בין הרשות הפלשתינאית וישראל".

פוגל שלל את נקודת היציאה, שללא התקדמות בתחום המדיני יהיה קשה להתקדם עם תוכנית השלום הכלכלית: "אני לא מסכים. אנחנו אנשי עסקים וחייבים להתקדם וליצור ערך עבור כולנו ולהכניס קצת רוח במפרשיהם של הפוליטיקאים ולהראות שאנחנו עושים משהו כדי ליצור עבור כולנו מקום טוב יותר לחיות בו. אנו זקוקים לעזרה בעיקר מהמדינות הערביות המתונות, כמו איחוד האמירויות הערביות, שיכולות לשחק תפקיד בבעלות על אזורי התעשייה האלו ולנהל אותם באופן מסחרי. אנחנו כולנו שותפים לאותם איומים במזרח התיכון, דבר המהווה אף הוא הזדמנות לקדם שיתוף פעולה".