אלי יפה: העלאת הבלו על הסולר - מחטף של הממשלה אשר יעלה לתעשייה יותר מ- 350 מליוני ₪ לשנה

העלאת הבלו על הסולר הינה מחטף של הממשלה אשר יעלה לתעשייה יותר מ-350 מליוני שקלים לשנה. כך טוען אלי יפה, יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים, בעקבות ההודעה המפתיעה של האוצר אתמול על התייקרות הבלו על הסולר ב-30 אגורות לליטר


00:00 ,18.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
קורא לאוצר לחזור בו מההחלטה ובוודאי שלא לשקול העלאה נוספת בקרוב

העלאת הבלו על הסולר הינה מחטף של הממשלה אשר יעלה לתעשייה יותר מ-350 מליוני שקלים לשנה. כך טוען אלי יפה, יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים, בעקבות ההודעה המפתיעה של האוצר אתמול על התייקרות הבלו על הסולר ב-30 אגורות לליטר.

יפה טוען, כי העלאת הבלו על הסולר עומדת בניגוד גמור להצהרות הממשלה לפיהן לא יושתו מיסים נוספים על המשק. יפה קורא למשרד האוצר לחזור בו מהחלטה זו ובוודאי שלא לשקול העלאה נוספת בקרוב.

יפה טוען, כי העלאת הבלו על הסולר יוצרת עיוות כלכלי לפיו יתייקרו, ללא כל סיבה מוצדקת, עלויות הייצור במפעלים בהם מקור האנרגיה העיקרי הינו סולר והתעשייה תאלץ לשלם עלות ישירה של כ-50 מליוני שקלים לשנה על אותן כמויות סולר נצרכות.

הוא הוסיף כי העלאת הבלו על הסולר תגרום לחברת החשמל תוספת עלות לייצור כמות חשמל של כ-120 מיליוני ש"ח לשנה, אשר תושת על כל צרכני החשמל ובראש ובראשונה על מפעלי התעשייה, ע"י העלאת תעריפי החשמל. כתוצאה מהעלאת תעריפים זו, תשלם התעשייה עלות נוספת של כ-25 מליוני שקלים לשנה.

יפה טוען, כי העלאה זו של תעריפי הבלו על סולר מהווה שינוי מדיניות קיצוני ביותר של הממשלה, הפוגע במגזר העסקי אשר שילם בעבר אגרות גבוהות במיוחד על כלי רכב המונעים במנועי דיזל על בסיס תחשיב כלכלי ארוך טווח. תחשיב שלקח בחשבון הוצאות משתנות נמוכות. העלאת מחירי הסולר תגרום אפוא לסקטור העסקי הפסדים כבדים.

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים טוען, כי העלאת הבלו על סולר תגרום למעבר של מפעלי תעשייה המסוגלים לכך, לצריכת מזוט כתשומת אנרגיה עיקרית במפעל. המשמעות של כך למשק תהיה תוספת גבוהה לרמת זיהום האוויר כתוצאה ממעבר למזוט במקום סולר.

עוד טוען יפה, כי העלאת הבלו על הסולר לתחבורה תגרור אחריה העלאה של תעריפי ההובלה, וייקור עלויות הסעות העובדים שהתעשייה לא תוכל לממן. כך תיווצר פגיעה בכושר התחרות של המוצרים הישראלים בשווקי הייצוא. קשה מאד תהיה הפגיעה במפעלי הפריפריה. יפה מעריך, כי לתעשייה תיווצר תוספת עלות של כ-270 מליוני שקלים נוספים לשנה כתוצאה מכך.

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים טוען, כי מהשוואות בינלאומיות עולה כי במרבית מדינות מערב אירופה, נמוך הבלו המוטל על סולר לתעשייה בשיעור ניכר מזה המוטל על סולר לתחבורה. עוד אמר כי על מנת ליצור דיפרנציאציה בין סולר לתעשייה לבין סולר לתחבורה, יש ליצור הבדלי איכות ברורים וכן אמצעי אכיפה נאותים.

יפה הוסיף, כי התאחדות התעשיינים הציעה מספר הצעות כיצד ניתן למנוע את העיוות שנגרם ע"י כך שהמגזר הביתי עובר לרכישת רכבי דיזל בשל העלות הנמוכה יחסית של הסולר ביחס לבנזין. בין ההצעות שהציעה ההתאחדות - הורדת הבלו על בנזין והגבלת כמות הרשיונות לרכבי דיזל למעט תחבורה ציבורית. יפה ציין, כי אין להעניש את המגזר העסקי על השימוש ברכבי דיזל מצד משקי הבית. לכן על הממשלה לבחון אמצעים אחרים למניעת הפגיעה בהכנסותיה בשל ירידת צריכת בנזין ולא לגרום לפגיעה כה קשה בתעשייה, על מנת להשיג מטרה זו.

יפה מדגיש, כי בדיון שקיימה לאחרונה ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים עם שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי צידד האחרון בעמדת התעשיינים לפיה אין להעלות את הבלו על הסולר לתעשייה.