אלוף (מיל') בודינגר: משהב"ט ביטל פרוייקטים בהיקף של 400-600 מליון ש"ח מהתעשייה הישראלית

משהב"ט כבר ביטל פרוייקטים בהיקף של 400 – 600 מליון ש"ח מהתעשייה הישראלית; המשרד אינו חותם על הזמנות חדשות וחברות שזכו במכרזים נשארו עם "המכרז ביד". זאת בעקבות הסכמת משהב"ט לקצץ מיליארד ש"ח בתקציבו, ובשל הקיצוץ של כ-6 מיליארד ש"ח בתקציב מערכת הביטחון לשנת


00:00 ,11.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
משהב"ט כבר ביטל פרוייקטים בהיקף של 400 – 600 מליון ש"ח מהתעשייה הישראלית; המשרד אינו חותם על הזמנות חדשות וחברות שזכו במכרזים נשארו עם "המכרז ביד". זאת בעקבות הסכמת משהב"ט לקצץ מיליארד ש"ח בתקציבו, ובשל הקיצוץ של כ-6 מיליארד ש"ח בתקציב מערכת הביטחון לשנת 2003. כך גילה אלוף (מיל') הרצל בודינגר, יו"ר הוועדה בהתאחדות התעשיינים לקשרי התעשייה עם מערכת הביטחון ונשיא ראדא. זאת לאחר כנס חרום של נציגי התעשיות הביטחוניות, שנערך אתמול בהתאחדות התעשיינים. בכנס הביעו כל הנוכחים דאגה עמוקה ממה שכבר קורה ועלול לקרות במידה והקיצוץ המתוכנן אכן יתבצע.

בודינגר מתריע, כי אם ה"חור" הענק בתקציב משהב"ט לא יפתר כבר בתקופה הקרובה, או לחילופין לא ימצא פיתרון לתעשיות המייצרות למערכת הביטחון, יבוטלו בטווח הקצר גם הזמנות שכבר נחתמו.

התוצאה תהיה פיטוריהם של יותר מ-4,000 עובדים בשלב המיידי במעגל הראשון. מדובר בעובדים המועסקים ביותר מ-70 מפעלים בתעשיות הביטחוניות ובתעשיות הנלוות אליהן. אל המפוטרים הללו יצטרפו אלפי מובטלים חדשים בתעשיות הנילוות המספקים שרותים לתעשיות הביטחוניות.

בודינגר קורא לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר התמ"ס ולשר הביטחון להתייחס לרכש של התעשייה המקומית ממשרד הביטחון כאל השקעה בתשתיות, על כל המשתמע מכך.

בודינגר טוען, כי קיצוץ כה ענק בתקציב משהב"ט - בהיקף של כ-20%, עלול להביא לקיצוץ דרסטי גדול הרבה יותר בתקציב הרכש המקומי של משרד זה מהתעשיות הביטחוניות. דבר שיעמיד בסכנה את קיומה של התעשייה הביטחונית בישראל.

כמו כן יביא הדבר לסגירת עשרות מפעלים וקווי יצור, לאיבוד מוקדי ידע ייחודיים, לפגיעה בפעילות המחקר והפיתוח, לאובדן מוניטין ביצוא; ובסופו של דבר להגברת תלותה המדינית והביטחונית של ישראל בגורמי חוץ.

בודינגר מוסיף, כי הפגיעה תהיה לא רק בפרוייקטים חדשים אלא גם בפרוייקטים ביטחוניים הנמשכים על פני שנים וירידה לטמיון של השקעות רבות שנעשו בעבר.

הוא ציין, כי כבר עתה חלה הרעה בתנאי התשלום של משהב"ט לספקים שנמצאים כבר עתה במצוקת אשראי נוראה והפגיעה הנוספת תחמיר את מצבן עוד יותר.

בודינגר מציין כי על כל דולר שמערכת הביטחון רוכשת מהתעשייה המקומית, מייצאת התעשייה הביטחונית הישראלית 2 דולרים נוספים. לכן הסכנה הרבה לתעשייה הביטחונית ולמשק הישראלי בכלל מקיצוץ אפשרי מאסיבי בתקציב הרכש מהתעשייה הישראלית.

הוא הוסיף, כי בתעשיות הביטחוניות ובתעשיות הנילוות אליהן, יחד עם התעשיות האחרות העובדות מול משהב"ט, מועסקים סה"כ כ- 50 אלף עובדים.

יצויין, כי משהב"ט רוכש מהתעשיות הביטחוניות בהיקף של כ-6 מיליארד ש"ח בשנה.