איגוד לשכות המסחר: צריכת השירותים במשקי הבית גדלה בכ-27%

סקירה של האיגוד העלתה כי כשליש מהוצאות הבית הם על שירותים כגון חינוך, תחבורה, תקשורת, בריאות ועוד. כמו כן מתברר כי ככל שעולה רמת החיים, מוציאים יותר על תיירות ופחות על תקשורת


00:00 ,07.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

סקירה של האיגוד העלתה כי כשליש מהוצאות הבית הם על שירותים כגון חינוך, תחבורה, תקשורת, בריאות ועוד. כמו כן מתברר כי ככל שעולה רמת החיים, מוציאים יותר על תיירות ופחות על תקשורת
 
ההוצאה לצריכת שירותים מסך ההוצאה של משקי הבית עומדת על 31% זאת לעומת 69% עבור צריכת מוצרים, כלומר כשליש מהוצאות הבית הם על שירותים. כך עולה מסקירה של אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, המתבססת על נתוני האיגוד וסקר הוצאות משקי הבית לשנת 2004.
 
כלכלני האיגוד צופים כי בשנת 2006 ההוצאה לצריכת שירותים תעמוד על כ-38% מסך ההוצאה של משקי הבית, שהיא כ-4,500 ₪ בממוצע לחודש.
 
מהסקירה עולה כי בחמש השנים האחרונות גדלה צריכת השירותים במשקי הבית בכ-27% בממוצע. ההוצאה החודשית הממוצעת של משק בית לצריכת שירותים עומדת על כ-4,000 ₪. מפילוח צריכת שירותים עולה כי: 16% נועד לחינוך; 16% לתחבורה (כולל ביטוחים לרכב); 14% לתקשורת; 14% לתיירות; 13% לתרבות ובידור; 11% לשירותי בריאות (כולל תשלומים לרופא, ביטוחים); 8% לאחזקת דירה; 8% לשירותים אחרים.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, המשק הישראלי מצוי בתהליך של שינוי מבני בו החלק היחסי של צריכת השירותים הוא בעלייה מתמדת הן אצל משקי הבית והן במגזר העסקי. בכלכלות המפותחות בעולם המערבי תוצר השירותים מהתמ"ג עומד בממוצע על כ-50% ובישראל תוצר השירותים מהתמ"ג עומד על כ- 38%.
 
כלכלני האיגוד מציינים בסקירה כי צריכת השירותים גדלה ככל שרמת ההכנסה עולה: בחמישון התחתון, צריכת השירותים מכלל הצריכה עומדת על כ-24%. זאת בשעה שבחמישון העליון צריכת השירותים מהווה כ-35% מסך הצריכה.
 
מהסקירה עולה כי ככל שעולים ברמת החיים, אחוז ההוצאה לתיירות מסך ההוצאה לשירותים עולה: בחמישון התחתון ההוצאה לשירותי תיירות עומדת על 6% מסך ההוצאה לשירותים, ואילו בחמישון העליון ההוצאה לשירותי תיירות מהווה 20%.
 
כלכלני האיגוד ציינו עוד כי, ככל שעולים ברמת החיים אחוז ההוצאה לשירותי תקשורת מסך ההוצאה לשירותים יורד: בחמישון התחתון ההוצאה לשירותי תקשורת עומדת על 19% מסך ההוצאה לשירותים ואילו בחמישון העליון ההוצאה לשירותי תקשורת מהווה רק 10%. כאשר בחמש השנים האחרונות ההוצאה החודשית הממוצעת של משקי בית לשירותי טלפון סלולרי ואינטרנט כמעט ושילשה עצמה.