איגוד לשכות המסחר מתנגד לכוונת האוצר להעלות את המיסוי על שווי שימוש ברכב צמוד

לין: "העלאת המיסוי על שווי השימוש ברכב צמוד תחסל לקבוצה רחבה של שכירים את הרפורמה במס הישיר". טוען כי מנגנון שווי השימוש מעוות ומיושן ויש צורך לשנות את השיטה


00:00 ,13.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: "העלאת המיסוי על שווי השימוש ברכב צמוד תחסל לקבוצה רחבה של שכירים את הרפורמה במס הישיר". טוען כי מנגנון שווי השימוש מעוות ומיושן ויש צורך לשנות את השיטה
 
"כוונת האוצר לשנות את התקנות ולהעלות את שווי השימוש ברכב צמוד, כך שתוספת המס שתוטל על העובדים תעלה באופן משמעותי ותגיע לרמה של כפל המיסוי הנהוג כיום בגין שימוש ברכב צמוד, תחסל את הרפורמה במס הישיר". כך עולה מפנייה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אל ג'קי מצא, מנהל רשות המסים.
 
לין, אשר בעבר שימש גם בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, הדגיש כי תוספת המס תוטל על שורה רחבה של בעלי תפקידים בעסקים כגון טכנאים ואנשי שירות, שרכבם הצמוד מהווה עבורם כלי עבודה, ושכרם נמנה על מעמד הביניים.
 
לדוגמה, הכפלת שווי השימוש ברכב לעובד ששכרו ברוטו עומד על כ-7,000 ₪ והוא משתמש ברכב חברה מקבוצה 1 (1,180 ₪), תביא לירידה בשכר החודשי נטו מ- 5,437 ₪ לחודש ל- 4,953 ₪ לחודש, כלומר הפסד של כ-500 ₪ לחודש בהכנסה הפנויה. ואילו לעובד ששכרו ברוטו עומד על כ-10,000 ₪, הכנסתו נטו תרד מ- 7,207 ₪ לחודש ל-6,659 ₪ לחודש, הפסד של כ-550 ₪ בחודש בהכנסתו הפנויה. בקבוצות מחיר גבוהות יותר ההכנסה הפנויה תצטמצם בכ-1,000 ₪ ויותר.
 
לין מדגיש בנוסף כי, מעסיקים, שעד כה לא נהגו לגלם את שווי ההטבה, עלולים עתה להידרש על ידי עובדיהם לגלם את תוספת המס או לחלופין לפצותם. "משמעות הדבר גידול בהוצאות העסק". לין מזכיר למצא כי על שווי הגילום מתווספת למעסיק עלות של ביטוח לאומי ומס בריאות.
 
לטענת לין, מנגנון שווי השימוש מעוות ומיושן ולכן מן הראוי לשנות את השיטה, מה גם ששיטה זו אינה מקובלת במרבית המדינות בעולם. "מנגנון שווי שימוש ברכב צמוד נקבע בשנת 1974 במסגרת הרפורמה במס הישיר, הידועה בשם רפורמת בן-שחר, ולכן הוא מחייב בדיקה מחודשת בהתאם לשינויים בשוק הרכבים ולהתקדמות המשק".
 
כיום קבוצת המחיר נקבעת לפי עלות הרכב בעת הרכישה (רכב חדש), ללא התייחסות לשנת הייצור ולירידת ערך הרכב לאורך זמן. "לא ייתכן מצב אבסורדי, על פיו בחברות המחזיקות צי רכב ישן יאלצו העובדים או החברות עצמן לשלם, על פי העניין, לפי שווי שימוש גבוה למרות הערך הנמוך של הרכב", אמר.