איגוד לשכות המסחר מתנגד לכוונה להנהיג מס הכנסה שלילי

האיגוד מציע במקום זאת להפחית את נטל המס על העובדים בשכבות השכר הנמוכות. אוריאל לין: "מהלך זה עלול להיות בכייה לדורות ולהחליש את הרצון לצאת לעבודה"


00:00 ,16.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

האיגוד מציע במקום זאת להפחית את נטל המס על העובדים בשכבות השכר הנמוכות. אוריאל לין: "מהלך זה עלול להיות בכייה לדורות ולהחליש את הרצון לצאת לעבודה"
 
נוכח חידוש הדיונים באוצר על הנהגת מס הכנסה שלילי, איגוד לשכות המסחר חזר על עמדתו העקבית לפיה יש להוריד מהפרק את הדיונים על הנהגת מס הכנסה שלילי, ובמקום זאת להפחית את נטל המס על העובדים  בשכבות השכר הנמוכות.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מס הכנסה שלילי, למרות שעל פניו הוא מצטייר כמהלך חברתי קלאסי, עלול להיות בכייה לדורות ולהחליש את הרצון לצאת לעבודה".
 
מס הכנסה שלילי נועד להגדיל את הביקוש למשרות במשק באמצעות הגדלת האטרקטיביות הכספית להיכנס למעגל העבודה. "אפשר לעשות זאת בדרך פשוטה וישירה, שתתרום גם לכבודו של העובד, על ידי הפחתת נטל המס על העובדים בשכבות השכר הנמוכות".
 
לין ציין כי "הנהגת מס הכנסה שלילי היא מהלך מסוכן ביותר, שכן במהותו הוא מהווה תחליף לקצבאות. אסור לנו להעמיק ולפתח את תרבות הקצבאות בישראל, אלא לשאוף לכך שאדם שעובד יקבל שכר הוגן וכי שכרו נטו יעלה."
 
"ניסיון העבר בישראל עם מנגנוני השלמות הכנסה וקצבאות ילדים מלמד כי מנגנונים אלו נכשלו ביישומם וגרמו לתופעות של השתמטות מעבודה. זאת במקום לייצר משרות על בסיס כלכלה מתפתחת, תוך העלאת רמת ההשכלה והידע של העובדים", הוסיף לין.
 
הנהגת מס הכנסה שלילי תעלה לקופת המדינה 3-2 מיליארד ₪, זאת מול תועלת מאוד קטנה למדינה. "תוספת השכר היא כללית מאחר שמרביתה תינתן לפרטים שממילא משתתפים בשוק העבודה. במקום יציאה לעבודה מלאה, היא עלולה לעודד יציאה לעבודה חלקית".