איגוד לשכות המסחר: משרד הביטחון שוקל לקצר מועד התשלום לספקים ל-45 יום

אוריאל לין: "בעידן של מחנק אשראי חשובה במיוחד סוגיית תרבות התשלומים לספקים, של כלל משרדי הממשלה. אינני רואה סיבה מדוע משרד הביטחון יוצא דופן במועדי התשלום שהוא נוקט כלפי הספקים"


00:00 ,17.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין: "בעידן של מחנק אשראי חשובה במיוחד סוגיית תרבות התשלומים לספקים, של כלל משרדי הממשלה. אינני רואה סיבה מדוע משרד הביטחון יוצא דופן במועדי התשלום שהוא נוקט כלפי הספקים"
 
בעקבות התערבות נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הודיע החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, כי משרד הביטחון פועל לקיצור מועדי התשלום לספקים.
 
בעקבות פנייתו (13.5.09) של לין לאורן בדרישה להשוות את מועדי התשלום של משרד הביטחון לספקים לשאר משרדי הממשלה, המשלמים שוטף פלוס 30 ימי עבודה, הודיע החשכ"ל כי "בימים אלה עורך משרד הביטחון עבודת מטה לצורך בחינת קיצור ימי התשלום לספקים. אנו מלווים עבודה זאת ונלווה גם את יישום הפתרונות שיעלו בה".
 
עוד כתב החשכ"ל לנשיא איגוד לשכות המסחר, "הוראות החשב הכללי בנושא מועדי התשלום לספקים הן ברורות ואנו מקפידים על אכיפתן. יחד עם זאת, משרד הביטחון פנה למטה החשב הכללי בטענה כי הוא יתקשה ביישום מלא של הוראה זו, כיוון שתהליכי אישור החשבוניות במשרד הביטחון שונים מהתהליכים המקובלים במשרדי ממשלה אחרים, בעיקר בשל גודל המשרד, פיזורו ומאפייני הרכש שלו, ואנו אישרנו זאת."
 
לדברי לין, "בעידן של מחנק אשראי חשובה במיוחד סוגיית תרבות התשלומים לספקים, של כלל משרדי הממשלה. אינני רואה סיבה מדוע משרד הביטחון יוצא דופן במועדי התשלום שהוא נוקט כלפי הספקים בהשוואה לשאר משרדי הממשלה. מדובר בנושא טעון, במיוחד נוכח המצב, שבו ספקים רבים ניצבים מול מערכת שלטונית עתירת כוח, המהווה מקור חשוב, לעתים עיקרי, לפרנסתם. עיכוב בתשלום מצדה פוגע בניהול העסק ובתזרים המזומנים."
 
תקציב המדינה לשנת 2008 לצריכה ביטחונית, הכוללת רכש מספקים ישראלים, נאמד על כ- 18.5 מיליארד שקל, ורכש לצורך בינוי לצריכה ביטחונית נאמד על כ-1 מיליארד שקל.  
 
יודגש כי במכתב תשובה ששלח (6.5.09) צחי מלאך, חשב משרד הביטחון, לעו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, נקב מלאך במספרים וציין כי המשרד בוחן את האפשרות לקצר את מועד התשלום ל-45 ימים מקבלת החשבונית.