איגוד לשכות המסחר: כ- 15,000 עסקים בצפון על סף קריסה

קרוב ל- 50,000 מועסקים בצפון עלולים למצוא עצמם ללא עבודה. לין: אנו עייפים מלשמוע את הקלישאות: 'אף פעם לא נעשה הסדר בזמן מלחמה'. תנאי המלחמה היום שונים מבעבר, כי העורף נכנס מיד למלחמה


00:00 ,09.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

קרוב ל- 50,000 מועסקים בצפון עלולים למצוא עצמם ללא עבודה. לין: אנו עייפים מלשמוע את הקלישאות: 'אף פעם לא נעשה הסדר בזמן מלחמה'. תנאי המלחמה היום שונים מבעבר, כי העורף נכנס מיד למלחמה
 
"לאחר שערכנו אתמול סיור בצפון, אני רוצה להציע לפקידות הבכירה: להפסיק את ההתייעצויות ולהקדיש יום אחד לביקור בחיפה, שלומי, כרמיאל ושאר האזורים בצפון. לאחר מכך הדיאלוג איתם יהיה יותר קל, הם ישנו את תפיסתם העקשנית שאין לה מקום". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
 
"באופן מפתיע, מה שנקרא 'ההסדר לשיפוי עסקים', שהארגונים הכלכליים בצפון כאילו שותפים לו, הוא בלתי מקובל על כולם, להוציא את סניף התעשיינים בצפון. הוא נוצר בגלל התנהלות לקויה של חוסר התייעצות עם הנציגות העסקית. התנהלות לקויה שמולידה הסדרים גרועים שלא משיגים את התכלית המרכזית אלא רק יוצרים תסכול, מרירות וכעס כלפי רשויות המדינה".
 
לטענתו, בהסדר שנעשה יש אפליה ברורה ונוקבת ביותר בין ציבור השכירים לבין בעלי העסקים. ההסדר משרת תכלית אחת ויחידה והיא תשלום שכר לעובדים שנעדרו, אך אינו מותיר פיצוי למגזר העסקי בגין הנזקים התוצאתיים שנגרמו לו מחמת הלחימה, כגון: ירידה בתפוקה, ירידה במחזור, איבוד לקוחות, מלאי מצטבר, ירידת ערך המלאי ותשלום שכר לעובדים שלא נעדרו.
 
לין: אנו עייפים מלשמוע את הקלישאות: 'אף פעם לא נעשה הסדר בזמן מלחמה', אז מה? זו חובתה של הממשלה! תנאי המלחמה היום שונים מבעבר, כי העורף נכנס מייד למלחמה. אין צורך לחזור על הקלישאה הזו כדי להסביר הסדר לקוי; 'היה צריך הסדר מהיר לתשלום מהיר' – אנו מסכימים עם הגישה אבל בזמן קצר ניתן היה גם להגיע להסדר שיתאים למגזרים נוספים שאינם תעשייה.
 
"כולם יודעים שמגזר המסחר בעיקר הוא הנפגע העיקרי. המחזור הממוצע ירד ב- 60% וגם בנק ישראל אומר זאת. מגזר המסחר שונה במהותו ממגזר הייצור, המדד שמתאים לייצור לא מתאים למסחר. עובדה שנעשו הסדרים מיוחדים לתיירות ולחקלאות בהבנה שזו לא תעשייה. גם הרעיון של קרן ההלוואות הוא רעיון טוב, אבל לא מהווה תשובה להסדר לקוי מאחר והלוואות צריך להחזיר. הן מחייבות את בעל העסק לתקופה ארוכה מבלי לפצות אותו על נזקיו! ".
 
"היום נקיים פגישות עם הממונה על התקציבים באוצר ועם שר התמ"ת, שאיתו נדון ישירות על הסדר פיצוי הולם לעסקים קטנים ובינוניים. לכן, היום נדון איתו בהצעה שלו שהיא דומה מאד להצעה שאנו גיבשנו. בנוסף, אנו נקיים מחר באיגוד כנס חירום שבו ישתתפו כ- 20 ארגונים המתנגדים להסכם".
 
לדברי עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, "אנו נסערים מהמצב בחיפה ובצפון ובעיקר מצורת ההתנהלות של משרד האוצר. חודש ימים אנו במלחמה אמיתית שבה העורף נמצא בת"א ובי-ם, אולם קו חיפה-טבריה מהווה את החזית. שם מתנהלת המלחמה האמיתית.
 
"בצפון יש כ- 50-40 אלף עסקים קטנים ובינוניים, מרביתם בתחום המסחר, מהם בין 15-10 אלף לא ניתן כבר להציל - אלו אנשים שכבר היו על סף הגבלת חשבונות ואחרי חודש של היעדר עבודה המצב חמור בצורה בלתי רגילה. קרוב ל- 50 אלף מועסקים עלולים למצוא עצמם ללא עבודה כתוצאה מקריסת העסקים הקטנים והבינוניים בצפון."
 
פלר: במבחן המלחמה הרמטכ"ל של העסקים זה שר האוצר ואנו החיילים, ואנחנו בהחלט לא מצפים שהרמטכ"ל לא ידבר איתנו כאשר אנו עולים על מוקש. מי שמע על מצב שבו חיילים צריכים לנהל מו"מ על מצבם בזמן הקרב? השתבשו פה המערכות לחלוטין! אנו מצפים שהאוצר יקיים איתנו דיאלוג שיפתור את הבעיה ונקווה שבדיון היום תפתח הדלת.
 
לין: אנו דורשים כיסוי של הוצאות קבועות, אנו לא מבקשים רווח. יש הרבה הוצאות קבועות וירידה בערך המלאי. ריבית היא הוצאה קבועה, שכר לעובדים, שכר דירה, ארנונה, חשמל וכו'. אנו מציעים הסדר שניתן להעביר לכל העסקים בחתך מהיר, כהשלמה לתקנות לא במקומן. הצעתנו היא שיפוי על פי ירידה במחזור על-פי דוחות המע"מ. אלו דוחות זמינים ומדויקים ברי השוואה, שהוגשו בחודשים הקודמים או בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.