איגוד לשכות המסחר יוזם תוכנית מקיפה להרחבת התעסוקה במשק

אוריאל לין: התוכנית עדיפה מאות מונים על פני הנהגת מס הכנסה שלילי, מאחר והיא יוצרת תמריץ בכיוון הצטרפות למעגל העבודה והגדלת ההכנסה של העובד. ואילו בשיטת מס ההכנסה השלילי התמריץ הפוך - לעובד עדיף לעבוד פחות ולעבור ממשרה מלאה למשרה חלקית ועל ידי כך להיהפך לנ


00:00 ,23.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין: התוכנית עדיפה מאות מונים על פני הנהגת מס הכנסה שלילי, מאחר והיא יוצרת תמריץ בכיוון הצטרפות למעגל העבודה והגדלת ההכנסה של העובד. ואילו בשיטת מס ההכנסה השלילי התמריץ הפוך - לעובד עדיף לעבוד פחות ולעבור ממשרה מלאה למשרה חלקית ועל ידי כך להיהפך לנתמך סעד
 
איגוד לשכות המסחר הגיש תוכנית מקיפה להרחבת התעסוקה במשק לראש הממשלה, לשרי האוצר והתמ"ת ולוועדות הכספים והכלכלה של הכנסת. לדעת האיגוד, ביצוע תוכנית זו במהלך השנים 2008-2007 הינה הדרך היחידה שתבטיח את צמצום מימדי העוני, צמצום הפערים החברתיים, חלוקה טובה יותר של פירות הצמיחה והגדלת התוצר לנפש בישראל.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "אחד היעדים המרכזיים של המדינה חייב להיות העלאת התוצר לנפש במונחי כוח קנייה, מרמה של 23,500 דולר בשנה לרמה בינלאומית של למעלה מ-30,000 דולר בשנה. ביצוע התוכנית על פני שנתיים תאפשר לישראל להעלות את התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) מ-130 מיליארד דולר כיום ל-180 מיליארד דולר".
 
לין הדגיש כי התוכנית מהווה אלטרנטיבה טובה יותר ליעדים אותם מבקשת המדינה להשיג באמצעות הנהגת מס הכנסה שלילי. "התוכנית עדיפה מאות מונים על פני הנהגת מס הכנסה שלילי, מאחר והיא יוצרת תמריץ בכיוון אחד - הצטרפות למעגל העבודה והגדלת ההכנסה של העובד. ואילו בשיטת מס ההכנסה השלילי התמריץ הפוך - לעובד עדיף לעבוד פחות ולעבור ממשרה מלאה למשרה חלקית ועל ידי כך להיהפך לנתמך סעד".
 
"הגדלת השכר נטו באמצעות הקטנת דמי ביטוח לאומי ומס בריאות ל-1%, תימנע את הצורך בבניית מערכת חדשה ומסורבלת, שתתבסס על דיווחים בלתי מלאים ובלתי מהימנים באשר לרמת ההכנסה של כל משפחה", הוסיף.
 
בתוכנית מספר פעולות אותן יש לבצע לאורך השנים 2007 ו- 2008: העלאת שכר המינימום לרמה של 4,000 ש"ח עד תום שנת 2007; קביעה כי שכר המינימום המשולם על פי החוק יהיה כמעט שווה לשכר הנטו שבידי העובד; הפחתה נוספת של נטל המס הישיר על יחידים במדרגות השכר השלישית והרביעית; הרחבת מודל ויסקונסין; השקעה בחינוך והגברת ההכשרה המקצועית באזורי הפריפריה; שיווין בהטבות הניתנות בגין מסלול התעסוקה לכל מגזרי המשק; צמצום גודלו של המגזר הציבורי שלא באמצעות פיטורים; מתן מענקי עבודה לחיילים משוחררים בכל ענפי המשק.