איגוד לשכות המסחר: חברת "שמן" מנסה למנוע בכל דרך תחרות בשוק השמנים

באיגוד תוהים, כיצד מפעל "בסכנה קיומית" מדווח לבורסה על רווח של 11 מיליון שקל, מהם חולקו כדיוידנד 8 מיליון ש"ח לבעליו. איגוד לשכות המסחר יוצא היום נגד העירעור שמתכוננת להגיש חברת "שמן" על החלטת משרד


00:00 ,09.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
באיגוד תוהים, כיצד מפעל "בסכנה קיומית" מדווח לבורסה על רווח של 11 מיליון שקל, מהם חולקו כדיוידנד 8 מיליון ש"ח לבעליו
 
איגוד לשכות המסחר יוצא היום נגד העירעור שמתכוננת להגיש חברת "שמן" על החלטת משרד התמ"ת להפחית את ההיטל על יבוא שמנים (היטל הבטחה) ל- 3 אחוזים. במסגרת הערעור, טוענים ב"שמן", החלטת התמ"ת מעמידה בסכנה קיומית את תעשיית השמנים בישראל וכי התמונה שהוצגה בפני שר התמ"ת, אהוד אולמרט, לא היתה מהימנה.
 
באיגוד תמהים על טענותיה המופרכות של יצרנית השמנים, ומדגישים כי למרות שהיטל זה נועד להגן על היצרנים המקומיים מהשתלטות שמנים מיובאים, הרי שבפועל היקף יבוא השמנים מהווה כ- 15 - 10 אחוזים משוק זה, כאשר היצור המקומי שולט בשוק. בנוסף, מחירי שמני המאכל גבוה כיום בכ- 10 אחוזים בממוצע ממחירי השמן מיצור  מקומי, כך שגם בהיבט זה אין כל סיבה להשארת ההיטל - לא כל שכן העלאתו. עוד מדגישים באיגוד כי הסיבות שהביאו בזמנו להטלת ההיטל על יבוא השמן, אינן תקפות היום. זהו היטל ארכאי ומיותר ולכן יש לבטלו לחלוטין.
 
באשר לטענות כי ביטול היטל הבטחה מסכן את עתידה של תעשיית השמן בכלל ושל מפעל "שמן" בפרט, באיגוד מבקשים להסב את תשומת הלב לדו"ח הכספי של מפעל "שמן", המצביע על רווח של 11 מיליון ש"ח, מהם חולקו כדיוידנד 8 מיליון שקל לבעליו.
 
יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, מציין כי החשיפה ליבוא נועדה להגביר את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי השמנים לצרכן. "היעד המקורי של הממשלה היה להגיע לשיעור של 0 אחוז היטל כבר בשנת 2000 ולמרות יעדיה המקוריים של הממשלה, השינויים שנעשו בשיעור ההיטל לא היו כלפי מטה בלבד, וזאת כפועל יוצא מהפעלת הלחצים של בעלי העניין בנושא, ובראשם חב' שמן" .
 
שמן הינו מוצר בסיסי ביותר וכל ייקור במחירו יביא להתייקרות מקבילה לצרכן. השמן משמש גם כמוצר בסיסי בתהליכי הייצור של מוצרי מזון אחרים וכל עלייה במחירו גורמת לייקור של מוצרים נוספים. בתקופה כה קשה של שחיקת שכר וירידה ברמת החיים, ייקור השמן משמעותו פגיעה קשה בצרכנים ובעיקר בשכבות החלשות.