איגוד לשכות המסחר: הרפורמה תאלץ את חברות הגז להוזיל מחירים ולשפר את השירות

הרפורמה במשק הגז אמורה לעבור בימים אלה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והיא תיושם במלואה כבר בחודש מרץ 2008. עיקר הרפורמה הינה הסרת חסמי מעבר מספק גז ביתי אחד למשנהו


00:00 ,24.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

הרפורמה במשק הגז אמורה לעבור בימים אלה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והיא תיושם במלואה כבר בחודש מרץ 2008. עיקר הרפורמה הינה הסרת חסמי מעבר מספק גז ביתי אחד למשנהו
 
"מדובר ברפורמה משמעותית שתוזיל בכ-40% את חשבון הגז לצרכנים. בעקבות הרפורמה הצרכנים יעברו לשימוש מוגבר בגז שהינו זול יותר, שכן לכל משק בית בישראל ישנו פוטנציאל המרה של לפחות 40% מאנרגיית חשמל לאנרגיית גז." כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בעקבות אישור הרפורמה בשוק הגז על ידי ועדת הכלכלה.
 
לדברי לין, "מדובר במהלך אמיץ של שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן אליעזר, יו"ר ועדת הכלכלה, וחברי הוועדה, אשר לא נרתעו מהלובינג החזק שהפעילו חברות הגז הגדולות לסיכול הרפורמה, לקידום האינטרסים העסקיים של עצמן בלבד".
 
עיקר הרפורמה הינה הסרת חסמי מעבר מספק גז ביתי אחד למשנהו. בכדי למנוע חלוקה אזורית בין ספקי הגז, מוטלת החובה על כל ספק גז בפריסה ארצית לספק גז לכל צרכן שיפנה אליו ובאותם התנאים. כזכור, חברות הגז הגדולות הורשעו ביצירת קרטל בחלוקה אזורית ביניהן, כך שחברה גז גדולה אחת לא סיפקה שירות באזור בו פעלה חברת גז אחרת.
 
כמו כן, בכדי להסיר חסם משמעותי למעבר צרכני גז לספק אחר, נקבע כי ספק הגז היוצא יהיה חייב למכור את צובר הגז והציוד הנלווה לספק הגז הנכנס. עד היום נהגו חברות הגז הגדולות לאיים על דיירי הבניין, כי אם יפנו לספק אחר, יחפרו להם בגינה או בחנייה ויוציאו את צובר הגז שבאדמה. דיירים רבים נרתעו ממהלך זה וויתרו מראש על החלפת ספקי גז.
 
לדברי יורם טמיר, יו"ר חטיבת חברות הגז הקטנות באיגוד לשכות המסחר, "פתיחת השוק לתחרות תגביר את המודעות לשלושה היבטים משמעותיים: מחיר, בטיחות ושירות. הדבר יתרום הן לרווחת הצרכנים והן לרווחת חברות הגז, שכן משק הגז הביתי כולו יגדל. קרטל הגז ניוון את הביקוש לגז והתחרות תביא להגברת השימוש בגז שמחירו זול יותר."
 
לדברי טמיר, "אין ספק שכיום אנו נכנסים לעידן שבו הלקוח מחזיק בשרביט הצרכני. לצרכנים ניתן כוח אדיר, אשר יאלץ את חברות הגז להתחרות על לבם, ותחרות זו תתרום להוזלת מחירים ולשיפור השירות."
 
טמיר: "יש לעורר את המודעות הצרכנית של כל משק בית בישראל לבחון היכן לרכוש גז במחיר הזול ביותר". כיום, מלבד 4 חברות גז גדולות, קיימות עוד כ-20 חברות גז מורשות, המספקות גז בישול ביתי במחירים זולים משמעותית, בשירות מקצועי, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות המחמירים."
 
לדברי טמיר, "עקב פתיחת התחרות, לא ירחק היום בו חברות הגז תשקולנה להפסיק לגבות את מרכיב התשלום הקבוע בחשבון הגז, ויחייבו רק על צריכה בפועל."
 
הרפורמה במשק הגז אמורה לעבור בימים אלה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והיא תיושם במלואה כבר בחודש מרס 2008.