איגוד לשכות המסחר: הרפורמה במשק הגז הביתי תיצור תחרות אמיתית

יו"ר החטיבה באיגוד: אם תאושר סוף כל סוף הרפורמה, הרי שחברות הגז הקטנות יציגו סל שירותים חדש שיכלול מחירי גז זולים יותר, העלאת רמת הבטיחות ומתן שירות טוב יותר


00:00 ,22.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר החטיבה באיגוד: אם תאושר סוף כל סוף הרפורמה, הרי שחברות הגז הקטנות יציגו סל שירותים חדש שיכלול מחירי גז זולים יותר, העלאת רמת הבטיחות ומתן שירות טוב יותר
 
בתחילת השבוע (19.11.07) החל הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע לרפורמה במשק הגז הביתי, אחת הרפורמות החשובות ביותר בחוק ההסדרים, שנועדה להקל על מעבר צרכנים בהחלפת ספקי גז ביתי וכל כולה לטובת הצרכן הביתי.
 
בחטיבת הגז הביתי באיגוד לשכות המסחר מציינים בסיפוק כי שר התשתיות הלאומיות בנימין (פואד) בן אליעזר ציין בפתח הדיון כי המדובר באחת הרפורמות החשובות ביותר שלה השלכות על הציבור כולו ובעיקר במשפחות מהמעמד הנמוך: "אל לחברי הכנסת להיכנע ללחצים לוביסטים של חברות הגז הגדולות, אלא לשים לנגד עיניהם את טובתו של הציבור כולו בישראל". 
 
יורם טמיר, יו"ר החטיבה: אם תאושר סוף כל סוף הרפורמה, הרי שחברות הגז הקטנות יציגו סל שירותים חדש שיכלול מחירי גז זולים יותר, העלאת רמת הבטיחות ומתן שירות טוב יותר. התחרות האמיתית שתחל בעקבות הרפורמה תהיה על סל המוצר שהוא "מחיר-בטיחות-שירות". "פערי המחירים האטרקטיביים של חברות הגז הקטנות ידועים כבר מספר שנים, אולם מאחר והשוק נשלט שנים בדרך קרטליסטית הרי שהוא מנוון גם מבחינה בטיחותית".
 
שוק גז הבישול מגלגל 2.5 מיליארד שקל בשנה, והוא מתחלק לשוק עסקי, לשוק של מערכת גז מרכזי, ובלוני גז. טמיר מציין כי מבדיקות משרד האוצר עולה כי משקי הבית בישראל משלמים ביתר עבור הגז הביתי כ-700-600 מיליון שקל בשנה, כאשר חברות הגז הגדולות מהוות 92% מהשוק. לטענתו קידום התחרות משק הגז והמעבר לחברה מתחרה זולה יותר יקטין את חשבון הגז לצרכן בלפחות 40%.
 
לטענת טמיר: "חברות גז גדולות לא ביצעו במשך שנים ביקורת בטיחות הנדרשת מכוח תקן 158 כל חמש שנים. בבתים רבים בהם חברות גז גדולות אין בכלל צינורות ניקוז, כך שבמידה ונפלט גז מדובר בסכנה בטיחותית חמורה היכולה לגרום לפיצוץ בבניין. חברת גז קטנה שנכנסת לבניין במקום חברה גדולה, מחליפה את כל התשתית הישנה והבלויה, בודקת ומחליפה את הציוד בביתו של הלקוח, ומשפרת את התשתית לרוב על חשבונה".
 
עוד לדברי טמיר, "טענותיהן של החברות הגדולות כי הן מוכנות להוריד היום מחירים, הינה בגדר מחזה מביש. לא ברור כיצד הן בכלל מעיזות להעלות טיעון שכזה בפני חברי הכנסת, שהרי הן יכלו להוריד מחירים כבר מזמן מבלי לעורר את כל הציבור נגדן". בנוסף, "רמת השירות אותו מעניקות החברות הקטנות עולה לאין שיעור על זה של החברות הגדולות מאחר ומדובר בחברות קטנות שיכולות להתגמש לצורכי הלקוח".