איגוד לשכות המסחר: המשך הצמיחה מותנה בהורדת נטל המס ולא בצמצום חובות המדינה

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "על כנס קיסריה להבין כי "הצרכן" הן כפרט והן כחברה הוא המניע את הכלכלה העולמית. המשק הישראלי צריך להציב בפניו כיום כיעד מרכזי את המשך הצמיחה"


00:00 ,07.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "על כנס קיסריה להבין כי "הצרכן" הן כפרט והן כחברה הוא המניע את הכלכלה העולמית. המשק הישראלי צריך להציב בפניו כיום כיעד מרכזי את המשך הצמיחה"

"ההמלצות צוות כנס קיסריה הן מוטעות מיסודן, ומשקפות עמדה של אנטי צמיחה" – כך אמר אתמול אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בכינוס מועצת איגוד לשכות המסחר. לין אמר כי המשק הישראלי צריך להציב בפניו כיום כיעד מרכזי את המשך הצמיחה. הנעת הצמיחה במשק תלויה בראש ובראשונה בעידוד המשך ההשקעות המקומיות והזרות.

"מנגנון של צמצום החוב הממשלתי באמצעות הגידול בהכנסות, יביא אומנם להקטנת יעדי הגירעון ולצמצום עלויות האשראי של המדינה בטווח הקצר, אך לא יתרום מיידית להנעת המשק ולהגדלת הצריכה הפרטית, היצוא ו/או ההשקעות", אמר לין.

על פי כלכלני האיגוד, נתוני המקרו מוכיחים כי התוצר לנפש בישראל במונחי כח קניה (PPP) עדיין נמוך בהשוואה לאירופה 19,700$ לעומת 33,100$ באירלנד, אוסטריה 29,600$ ואנגליה 27,500$.

לין טוען כי המשק הישראלי הוא משק מפותח ואין כל סיבה מדוע התוצר לנפש בישראל לא יגיע לרמות האירופאיות.

"אירלנד, לדוגמא, הצליחה להוריד את יחס החוב הממשלתי לתוצר מ- 96 אחוזים בשנת 93 ל- 34 אחוזים בשנת 2002. כאשר המאמצים כוונו לגידול הצמיחה ע"י הנעת המגזר העסקי. האמצעי הבולט ביותר היה צמצום נטל המס על המגזר העסקי. נכון להיום שיעור מס החברות באירלנד עומד על 12.5 אחוזים", אמר.

לין מציין בדבריו כי אחד המנגנונים החשובים בהנעת המשק לצמיחה אמיתית וארוכת טווח הינו גידול השתתפות האוכלוסייה בכח העבודה. כיום רק 54 אחוזים מהאוכלוסייה בגיל העבודה משתתפת בכח העבודה שיעור זה נמוך משמעותית בהשוואה למקובל במדינות ה- OECD.

"את פערי האי שוויון צריך לצמצם באמצעות עידוד השילוב במעגל העבודה של אותה האוכלוסייה שיש לה יכולת לעבוד ובאמצעות השקעות בתחום החינוך. ולא בדרך של הרחבת התמיכה באוכלוסייה שיש לה יכולת לעבוד. צמצום הפערים החברתיים צריך להיעשות באמצעות המשך צמיחת המגזר העסקי, שהוא היוצר העיקרי של מקומות העבודה".

נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי גם הרעיון של הנהגת מס הכנסה שלילי מורכב ומסוכן. שכן, אין כל סיבה מדוע לעודד מעסיקים לשלם שכר נמוך. "המגזר העסקי צריך להיות בנוי על יכולת של יצירת רווח ולא על הורדת שכר. מה גם שהורדת השכר תביא לצמצום הצריכה הפרטית".

"נכון להיום כ- 1 מיליון שכירים מרוויחים עד שכר המינימום במשק. ברמת שכר זו משלם השכיר 157 שקלים עבור ביטוח לאומי ומס בריאות, בנוסף הוא מחויב בתשלום מס הכנסה שנע בין 0 לבין 55 שקלים (תלוי במצבו המשפחתי). מנגנון של מס הכנסה שלילי הוא מנגנון מורכב. במקום ליצור מערכת מסובכת וחדשה מוטב לבטל את הוצאות ביטוח לאומי לבעלי שכר נמוך ובכך להגדיל את הכנסתם הפנויה".

לין ציין כי על כנס קיסריה להתרכז בשינויים המקרו כלכליים בעולם ולהבין כי "הצרכן" הן כפרט והן כחברה הוא המניע את הכלכלה העולמית.