איגוד לשכות המסחר הגיש למשרד האוצר הצעה לתיקון תקנות חוק חובת המכרזים

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הדבר יאפשר יישום המלצות הוועדה לבחינת חסמים של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי ויבטל קיפוחם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים


00:00 ,19.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הדבר יאפשר יישום המלצות הוועדה לבחינת חסמים של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי ויבטל קיפוחם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים
 
איגוד לשכות המסחרהגיש למשרד האוצר הצעה לתיקון תקנות חוק חובת המכרזים שתאפשר יישום המלצות הוועדה לבחינת חסמים של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי.
 
ההצעה הוגשה באחרונה בעקבות סיכום שהושג בין נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ושר האוצר, אברהם הירשזון, ולקראת הכנס שיקיים איגוד לשכות המסחר מחר , 20 במרץ, בנושא 'שילובם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ציבוריים'. את הרצאה המרכזית בכנס ישא החשב הכללי במשרד האוצר, ד"ר ירון זליכה.
 
כידוע, בהתאם לסעיפים 3, 4 ו-7 לחוק חובת המכרזים ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, נתונה לשר האוצר הסמכות להתקין תקנות לצורך ביצועו הנאות של החוק.
 
לדברי לין, ההמלצות המקצועיות והענייניות של הוועדה שהוגשו במאי 2006, באשר לרכש הממשלתי, נכונות גם באשר לכל הגופים הציבוריים, אשר חוק חובת המכרזים חל עליהם. "רק באמצעות תקנות מחייבות, המונעות הצבת תנאי סף שרירותיים, ניצור מצב שיאפשר לעסקים קטנים ובינוניים להתמודד על מכרזים כפי שמתאפשר לעסקים גדולים. רק כך נבטיח תחרות אמיתית במשק וחלוקה הוגנת של עוגת הכלכלה הציבורית".
 
האיגוד ממליץ להוסיף לתקנות חובת המכרזים, תשנ"ג – 1993 סעיף שכותרתו: "הסרת חסמים, עידוד ושיתוף עסקים קטנים ובינוניים". בסעיף זה יקבע כי: המחזור הכספי הנדרש מהמציע לא יעלה על 300% מהיקף ההתקשרות השנתי. סעיף זה יוצר איזון ראוי בין הרצון של עורך המכרז לאיתנות פיננסית של המציע, לבין היכולת של עסקים קטנים ובינוניים לקבל דריסת רגל באותם מכרזים, שכיום פשוט נעולים בפניהם; היקף יצור ו/או האספקה הנדרשים מהמציע לא יעלו על 300% מהיקף ההתקשרות השנתי. נקודת המוצא היא שעסק הניגש למכרז יעשה זאת רק אחרי שבחן את כדאיותו הכלכלית; עמידה בתנאי ISOלאבטחת איכות או בתקן בינלאומי דומה לא תהווה, כשלעצמה, תנאי סף להשתתפות במכרז. זאת מאחר שהתקן אינו רלוונטי למרבית העסקים הקטנים אלא לחברות גדולות בהן נדרשים ניהול ובקרה; דרישה לפריסה ארצית תתבקש רק במידה ויש הצדקה עניינית שלא לפצל את המכרז לאזורים גיאוגרפיים. זאת מאחר ועל פי רוב את שירותי הפריסה הארצית מסוגלים לספק רק חברות גדולות.
 
כזכור, המלצות הוועדה שהוגשו לחשב הכללי ולמנכ"ל משרד התמ"ת, באפריל 2006, כללו בין היתר: הפחתת החסמים בנגישות למידע; הסרת תנאי סף מיותרים בגישה למכרזים; שינויים בהגבלת תנאי האשראי; הקטנת העלויות הגבוהות בגישה למכרזים; הכרה ברכש גומלין מעסקים קטנים באחוז גבוה יותר אל מול רכש המתבצע מעסקים גדולים ועוד.