איגוד לשכות המסחר: בשנת 2006 הפדיון בשוק הגפ"מ הכפיל את עצמו

כך נמסר מחטיבת הנעת רכב בדלקים אלטרנטיביים באיגוד. ב-2006 הפדיון עמד על 25 מיליון שקל וב- 2007 צפוי פדיון של 50 מיליון שקל. עלות ההתקנה ברכב פרטי הינה 7,000-8,000 שקל


00:00 ,11.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

כך נמסר מחטיבת הנעת רכב בדלקים אלטרנטיביים באיגוד. ב-2006 הפדיון עמד על 25 מיליון שקל וב- 2007 צפוי פדיון של 50 מיליון שקל. עלות ההתקנה ברכב פרטי הינה 7,000-8,000 שקל
 
הפדיון בענף הגפ"מ (הסבת כלי רכב להנעה בגז פחממני מעובה) נאמד בכ-25 מיליון שקל בשנת 2006, גידול של כ-100% לעומת שנת 2005. בשנת 2006 נמכרו כ-3,000 ערכות הסבה להנעה בגז לעומת כ-1,500 ערכות בשנת 2005. כך עולה מסקירה שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, המתבססת על נתוני חטיבת הנעת רכב בדלקים אלטרנטיביים באיגוד.
 
לדברי חגי ורז'נסקי, יו"ר חטיבת הנעת רכב בדלקים אלטרנטיביים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת גרין-דרייב, "בשנת 2007 צפויים כ-6,000 רכבים נוספים לעבור הסבה להנעה בגז, כך שהפדיון בענף צפוי לעמוד על כ-50 מיליון שקל. ענף הגפ"מ צובר תאוצה ומהווה פלטפורמה לכניסתם של דלקים אלטרנטיביים נוספים לשוק, כגון גז טבעי, ביו-דיזל, מימן וכולי".  
 
ורז'נסקי הוסיף כי כיום פועלות בארץ כ-30 תחנות לתדלוק בגז, הפרוסות בכל הארץ החל מנהריה וכרמיאל בצפון, ועד באר-שבע בדרום. הצפי לסוף שנת 2007 עומד על כ-50 תחנות נוספות לפחות (בתקופה הקרובה צפויות להיפתח תחנות באילת ודימונה).
 
שיעור הרכבים אשר הוסבו להנעה בגז עומד כיום על כ-0.5% מכלל הרכבים הפרטיים בישראל, הרחק משיעורם היחסי במדינות רבות בעולם. כך למשל, פולין ודרום קוריאה הן המדינות עם שיעור השימוש ברכבי הנעה בגז הגבוה ביותר, כ-15% מכלל הרכבים במדינה, ובסה"כ כ-2 מיליון רכבים כל אחת.
 
לדברי אודי תמיר, חבר הוועד המנהל ומנכ"ל חברת גזפרו, "מדינות רבות מעודדות הסבת רכבים להנעה בגז מטעמי הפחתת זיהום אוויר וחסכון בעלויות ע"י מתן סבסוד ברמות של 50%-70%. בישראל החסמים הביורוקרטים גורמים למנגנון לעבוד בצורה מסורבלת ומסובכת מכדי להגיע למאסות. אם המערכת הוכנסה לשימוש רחב, שהולך וגדל ביפן, ארה"ב, אנגליה, איטליה, הולנד, גרמניה וצרפת, אין סיבה למנוע את כניסתה גם לישראל".
 
עלות התקנת מערכת ההסבה לגז בכלי רכב פרטי הינה 7,000-8,000 שקל. עלות ליטר גז עומדת על כ-50% ממחיר הבנזין בהשוואה תקופתית, ונסועת הקילומטראז' לליטר הינה עד 10% פחות מאשר בתדלוק בנזין. המשתמשים העיקריים ברכבים אלו הינם חובבי איכות סביבה ואנשים שהנסועה השנתית שלהם גבוהה מהממוצע ועומדת על 25,000-30,000 ק"מ.