אזור התעשייה ארז שובק חיים ועומד בפני שוקת שבורה

השר אולמרט הורה לפנות את המפעלים הישראליים מאזור התשייה ארז ולאתר אזורי תעשייה חילופיים. טירה לשרים אולמרט, נתניהו ומופז: אזור התעשייה ארז שובק חיים, כך אי אפשר להמשיך;


00:00 ,08.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
השר אולמרט הורה לפנות את המפעלים הישראליים מאזור התשייה ארז ולאתר אזורי תעשייה חילופיים

טירה לשרים אולמרט, נתניהו ומופז:
אזור התעשייה ארז שובק חיים, כך אי אפשר להמשיך; מגלה: 30 מפעלים בבעלות ישראלית קורסים - יחזיקו מעמד שבועיים; 50 המפעלים האחרים - יסגרו תוך חודשיים; דורש - או להכריז על סגירת האזור ולהגיע להסדר פיצויים הולם, או להחזיר את האזור לפעילות רגילה, תוך פיצויי המפעלים על נזקים שנגרמו; עד אז - להעניק הלוואות מצוקה בסך חצי מליון שקל למפעל, שיקוזזו מהפיצויים; התעשייה לא תוכל עוד להענות לפניות הממשלה ולעבור לאזורים חיוניים כמקובל במדינות אמינות בעולם. מתריע: לכשלון אזור התעשייה תהיינה השלכות מדיניות מרחיקות לכת.

אזור התעשייה ארז שובק חיים ועומד בפני שוקת שבורה. כך אי אפשר להמשיך. כך טוען עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים.
טירה מזהיר, כי לכשלון אזור התעשייה תהיינה השלכות מדיניות מרחיקות לכת. התעשייה לא תוכל עוד להענות לפניות הממשלה ולעבור לאזורים חיוניים כמקובל במדינות אמינות בעולם, טוען נשיא התעשיינים.

נשיא התאחדות התעשיינים מגלה, כי 30 מפעלים בבעלות ישראליות באזור התעשייה ארז קורסים ויכולים להחזיק מעמד שבועיים ימים לכל היותר. הללו תקועים עם חומרי גלם, סובלים מאובדן לקוחות, מהחזרת המחאות בשל אי קבלת סחורה וחשופים לתביעות משפטיות מלקוחות, מבנקים ומספקים. 50 המפעלים האחרים בארז, המצויים בבעלות ישראלית, יכולים להחזיק מעמד כחודשיים ימים לכל היותר, מוסיף טירה.

טירה דורש מהממשלה לא להשאיר את המפעלים בארז במצב של חוסר ודאות ומלחמה קיומית על העסק. על הממשלה לבחור באחת משתי הברירות, או להכריז על סגירת האזור ולהגיע להסדר פיצויים הולם עם המפעלים, או להחזיר לאלתר את האזור לפעילות רגילה, תוך מתן פיצויי למפעלים על נזקים שנגרמו.

הוא ציין, כי מינואר השנה ועד היום נגרם למפעלים בארז נזק ישיר של כ-80 מליון שקל בעקבות שרשרת הסגירות של האזור והמצב כיום, כאשר פחות מ-10% מהעובדים הפלשתינאים מגיעים לעבוד במקום.

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לשר הביטחון, שאול מופז, לשר התמ"ת, אהוד אולמרט ולשר האוצר, בנימין נתניהו להעניק לאלתר למפעלים הישראלים בארז, הלוואת מצוקה בסך כחצי מליון שקל למפעל, בתנאים נוחים. ההלוואה תקוזז מהפיצויים שישולמו בעתיד למפעלים אלו.
"אל תתנו לנו לסיים את הפרק בארז מרוסקים כלכלית", אומר קובי כהן, יו"ר ועד היזמים באזור התעשייה ארז ומנכ"ל אוטובוטק.

במטרה לאפשר מעבר הפעילות התעשייתית מארז לתוך הקו הירוק, לאותם המפעלים שירצו בכך, מציע טירה למופז, אולמרט ונתניהו, שהממשלה תשתתף בשכר עבודה חודשי בסך 2,500 שקל למשך 5 שנים של כל עובד ישראלי, אשר יועסק באותם המפעלים שיעברו לתחומי הקו הירוק.

טירה מציין, כי היתרון העסקי של אזור התעשייה ארז מתמקד בשכר העבודה הנמוך המגיע פחות ממחצית השכר של עובד ישראלי.
נשיא התאחדות התעשיינים טוען, כי נוכח המחסור בעובדים, נעשה נסיון להחליף עובדים פלשתינאים בעובדים ישראלים, אולם הנסיון נכשל בשל עלות השכר הגבוהה של העובד הישראלי והן בשל אי רצונם של עובדים ישראלים להגיע לאזור ארז ולעבוד בעבודות כפיים.
טירה מציע לאפשר לאותם מפעלים שיעברו לתחומי הקו הירוק מאזור התעשייה ארז, והמבקשים לבצע שידרוג טכנולוגי, להנות גם מחוק לעידוד השקעות הון.

טירה מביע צערו על כך, שאזור התעשייה ארז, שהיווה דוגמא לשיתוף פעולה כלכלי שדרושים כמותו, על מנת לקדם את תהליך השלום עם הפלשתינאים, שרוי כיום בפועל במצב בלתי אפשרי להמשך הפעילות הכלכלית והעסקית בו, ולכן כאמור, על הממשלה להחליט לאלתר כיצד פותרים בעייה כאובה זו.

בהמשך לדיון בנושא של המפעלים הישראליים באזור התעשייה ארז, נתקבלה הודעתו של השר אולמרט, המציינת את החלטתו לפנות את המפעלים הישראליים מאזור התעשייה ארז ולאתר אזורי תעשייה חלופיים:
"עתה כשהחליטה הממשלה על אישור עקרוני להתנתקות, החלטתי לפנות את המפעלים הישראליים מאזור התעשייה ארז, עקב אי הוודאות הביטחונית הנמשכת כחודשיים והמעבר הלא סדיר של פועלים פלשתינאים לאזור התעשייה ארז, אשר גרמו להפסדים גדולים ליזמים הישראלים באזור התעשייה ארז" - כך אמר היום מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת בעת סיור שערך באזור הדרום.

יצויין כי מחצית מ-201 המפעלים הקיימים באזור התעשייה ארז הינם בבעלות ישראלית ובעבר העסיקו יחד עם היזמים הפלשתינאים כ-4,000 עובדים פלשתינאים וכ-350 עובדים ישראליים.
עוד הוסיף השר וציין כי "משרדי עושה מאמצים עיקריים להעביר את המפעלים לאזורי תעשייה סמוכים כגון: אשקלון, נתיבות, שדרות ועוד, כשהכוונה היא שהממשלה תסייע למעבר זה. אפעל בשיתוף פעולה עם שר האוצר. צוות משותף למשרדי התמ"ת והאוצר יטפל בחבילת הסיוע למפעלים, בכיסוי הוצאות המעבר, הון חוזר וסבסוד שכר.

בימים אלה הנחתי את הצוות המקצועי במשרדי לסייע ולאתר אזורי תעשייה חלופיים".
השר אולמרט ציין היום כי הכוונה היא להביא לכך שהמפעלים הקיימים באזור התעשייה ארז יוכלו לחזור לייצור שוטף ולשמור על אמינותם בשווקים השונים.
לאחרונה ערך מנכ"ל משרד התמ"ת סיור באזור התעשייה ארז, וזאת בהנחיית מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט. מטרת הסיור היתה ללמוד מקרוב את בעיות התעשיינים באזור התעשייה ארז, ולגבש חלופות לקיום מפעלי התעשייה, כך שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם מול לקוחותיהם בארץ ובחו"ל.