אושרה תוכנית חדשה בלשכת המדען הראשי בתמ"ת לתמיכה במחקר אקדמי של הננוטכנולוגיה בתחום טיהור המים

הוועדה זיהתה את תחום טיהור המים כתת תחום בננוטכנולוגיה, שלו שוק רחב המשווע לפתרונות יעילים וזולים וכן כתחום שבו לישראל יכול להיות יתרון יחסי.


00:00 ,28.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת, חתם על הוראות מנכ"ל חדשות אשר יאפשרו הפעלת תוכנית חדשה בלשכת המדען הראשי, בשם "נטף", למימון מחקר אקדמי לחקר הננוטכנולוגיה בתחום טיהור המים.

התוכנית יוצאת לדרך כשלב ראשון של יישום מסקנות ועדת דן מידן.
ועדת מידן חקרה את תחום הננוטכנולוגיה בישראל וגיבשה תוכנית פרטנית לקידומו. ועדת מידן קבעה שלושה עקרונות מרכזיים לתוכנית והם: ישראל עומדת בסכנת פיגור אחרי העולם, יש לקבוע מדיניות לאומית ולהעניק לנושא עדיפות לאומית, יש להכווין את הפעילות ולרכז את המאמץ בתחומים מוגדרים.
בנוסף, הוועדה זיהתה את תחום טיהור המים כתת תחום בננוטכנולוגיה, שלו שוק רחב המשווע לפתרונות יעילים וזולים וכן כתחום שבו לישראל יכול להיות יתרון יחסי.

יצוין כי על פי כללי התוכנית יפורסם קול קורא פתוח לחקר הננוטכנולוגיה בתחום טיהור המים. מענק של עד 45 אלף $ יינתן להצעות מחקר ולחוקרים שאינם בהכרח מומחים במים, אלא דווקא לחוקרים מפרדיגמות אחרות שיוכלו להביא ידע ורעיונות חדשים לתחום.

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת מסר כי בישראל פועלות כיום לפחות 70 חברות בתחום הננו-מטרי. יחד עם זאת צריך להבין כי הננוטכנולוגיה אינה המשך טריוויאלי של תהליך המזעור אלא מזעור שגורם לשינוי תכונות החומרים ולשינוי התהליכים הפיזיקאליים.
ד"ר אופר הוסיף, כי גם ישראל כמו ארה"ב, האיחוד האירופי, יפן, טיוואן ומדינות רבות אחרות צריכה להכיר בתחום הננו כבעל חשיבות לאומית ולהקצות תקציבים נדיבים לתשתיות ולמחקר באקדמיה ובתעשייה.

אילן פלד, מנהל תוכניות מגנ"ט ונטף הוסיף כי פעילות משמעותית נוספת בתחום הננוטכנולוגיה היא הפעילות של מאגד ננו-חומרים במסגרת תוכנית מגנ"ט בלשכת המדען הראשי. המאגד כולל 13 חברות תעשייתיות ועוד 4 קבוצות מחקר אקדמיות לחקר התחום. תקציב המאגד ל - 5 שנים הוא כ – 80 מיליון ₪.