אושרה הקמת רשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

הקבינט החברתי כלכלי אישר את הצעת שר האוצר, בנימין נתניהו להקמת רשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הקמת הרשות תביא לשיפור משמעותי במעמדו של הצרכן ולהגברת התחרות בין הספקים לטובת הלקוחות


00:00 ,03.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הקבינט החברתי כלכלי אישר את הצעת שר האוצר, בנימין נתניהו להקמת רשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הקמת הרשות תביא לשיפור משמעותי במעמדו של הצרכן ולהגברת התחרות בין הספקים לטובת הלקוחות.
 
על פי ההצעה, המתואמת עם משרד התמ"ת,  תוקם רשות אכיפה פנים ממשלתית ועצמאית לסחר הוגן אשר תבוא במקום יחידת הממונה על הצרכן במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

הרשות תעסוק באכיפת חוק הגנת הצרכן על מנת למנוע נזקים העלולים להיגרם אגב רכישת שירות או מוצר לרבות נזקים אשר מקורם בפעולות של ספקים ובניצול לרעה של מעמדם תוך שימוש במידע ובכושר מיקוח שתוצאתם התקשרות לא הוגנת תוך פגיעה בציבור הצרכנים בישראל.
 
כיום, יחידת הממונה על הצרכן הינה יחידה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ובהתאם תוכנית העבודה שלה, מספר העובדים ותקציבה נקבעים על ידי משרד התמ"ת.

משרד התמ"ת אמון על קידום התעשייה והמסחר בישראל. מתוקף תפקידו הוא מייצג את התעשיינים ומקדם את ענייניהם דבר העשוי להביא לניגוד עניינים פנימי במשרד האמון גם על הגנתם של הצרכנים ועלול לפגוע ביכולתו של הממונה על הצרכן למלא את תפקידו.
 
לפיכך, מוצע להפוך את יחידת הממונה על הגנת הצרכן לרשות פנים ממשלתית עצמאית אשר עליה יהיה ממונה שר התמ"ת תוך הגברת עצמאותה התקציבית והמקצועית והגדלת האמצעים העומדים לרשותה. הממשלה תמנה לפי המלצת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה ממונה על הסחר ההוגן שיהיה מנהל הרשות.
 
הרשות תעסוק בין היתר בתחומי אכיפה הנוגעים באיסור הטעיית הצרכן וניצולו, חובת גילוי לצרכן, הטעייה בפרסומת, תוצאות ביטול עסקה, סימון טובין ואריזתם, חובת הצגת המחיר, פגיעה בפרטיות הצרכן, טיפול בחוזים אחידים ונושאים נוספים.
 
הרשות תתמקד בעבירות "מתוחכמות" של ספקים, אשר מנצלים את פערי המידע ואת חולשתו של הצרכן להטעייתו ובכך גורמים נזקים משמעותיים למשק. המדובר הוא בעבירות כגון הכנסת סעיפים כובלים לחוזים אחידים, הטעיית הצרכן על ידי שימוש במדיניות אשר אינה מאפשרת לצרכן להשוות בין מחירים וספקים וכדומה.
 
כן תעסוק הרשות בתלונות שהרשות רואה בהן הפרת הוראות החוקים עליהן היא מופקדת או פגיעה אחרת בצרכן, עריכה ויזום סקרים ומחקרים בענייני צרכנות, דיווח לממשלה אחת לשנה על מצב הסחר ההוגן בישראל ועוד.