אוריאל לין מציע: משקיעים יחזירו המענקים מפירות ההשקעה

נשיא איגוד לשכות המסחר מציע שינוי מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון. על פי ההצעה, המענק למפעל יוחזר למדינה בהתאם להצלחת העסק בפריסה של עד 10 שנים


00:00 ,25.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר מציע שינוי מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון. על פי ההצעה, המענק למפעל יוחזר למדינה בהתאם להצלחת העסק בפריסה של עד 10 שנים
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אל אברהם הירשזון, שר האוצר, בהצעה לבחון את שינוי מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון, כך שמפעלים אשר יקבלו מענקים מהמדינה יחויבו להחזירם, בדומה למנגנון המופעל בחוק המו"פ (עידוד מחקר ופיתוח בתעשייה).
 
על פי ההצעה, ייקבע שהמענק למפעל יוחזר למדינה בהתאם להצלחת העסק החל מתום 5 שנים מגמר ביצוע ההשקעה, בפריסה של עד 10 שנים.
 
לדברי לין, "באמצעות התיקון לחוק עידוד השקעות הון, הבקשות למענקים ייבחנו על בסיס עסקי אמיתי, גם מנקודת ראות המשקיע, מתוך ידיעה ברורה כי המענק אמור לחזור למדינה למימון השקעות עתידיות נוספות".
 
"תפיסת היסוד הינה כי מי שמקבל מענק מקופת המדינה יתרום בעתיד מפירות ההשקעה ליצירת קרן אשר תשמש לפיתוח עתידי של המשק. בדרך זו מענקים יינתנו למספר גדול יותר של משקיעים", אמר לין, והוסיף כי "אם אכן מדובר בהשקעה עסקית המצדיקה מתן מענק מקופת הציבור, זו צריכה להיות השקעה המסוגלת לשאת את עצמה בעתיד. בדרך זו יובטח למדינה שההשקעות אותן היא תבחר לעודד ולקדם, גם אם הן קטנות, תהיינה רציניות ותבטחנה את המשך התפתחותו של המגזר העסקי לטווח ארוך".
 
כיום, היקף התקציב של חוק עידוד השקעות הון עומד על כ-2 מיליארד ₪ בשנה, מהם כ-150 מיליון ₪ מענקים והשאר הטבות מס. תקציב זה מונע את התפתחות המגזר העסקי כולו, כיוון שהוא מעדיף הפחתת מסים סלקטיבית למגזר התעשייה שתרומתו לתוצר עומדת על 23% בלבד, במקום הפחתה כוללת למגזר העסקי כולו.
 
לין: "כדי שהמגזר העסקי כולו ימשיך לצמוח, שיעור המס חייב להיות זהה לכל העסקים. התפיסה צריכה להיות ברורה ופשוטה מאוד - ביטול כל האפליות הסקטוריאליות. אולם, יש לקבוע שהטבות מס יינתנו לא למגזר העסקי בכללו, אלא רק לתחום המו"פ ולפיתוח אנרגיות חלופיות המהווים יעדים לאומיים".