אוריאל לין: הסכמי עבודה הנוגעים למגזר המסחר והשירותים חייבים להיעשות ע"י נציגי המגזר

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי על משרד המעסיק 3 עובדים אי אפשר להחיל תנאים המתאימים למפעל תעשייתי. מגזר המסחר והשירותים כולל 280 אלף עסקים


00:00 ,12.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי על משרד המעסיק 3 עובדים אי אפשר להחיל תנאים המתאימים למפעל תעשייתי. מגזר המסחר והשירותים כולל 280 אלף עסקים
 
"הסכמי עבודה הנוגעים למגזר המסחר והשירותים חייבים להיעשות ישירות ע"י נציגי מגזר זה". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא האיגוד. לדבריו, אם רוצים להגיע להסכמי עבודה נכונים התואמים את המגזר העסקי עליו הם חלים, יש להתחשב בכלל המאפיינים המיוחדים של אותו מגזר, כרקע לניהול משא ומתן על הסכם. "על משרד המעסיק 3 עובדים אי אפשר להחיל תנאים המתאימים למפעל תעשייתי".
 
לדברי לין, "בקריאה נכונה של מבנה המשק, לא יהיה זה נכון שתעשיינים ינהלו משא ומתן על הסכם עבודה קיבוצי אחיד לכל ענפי המשק. זאת, מחמת השוני העצום שבין ענפי המשק אותם הם מייצגים, לבין המגזר הגדול ביותר במשק של כלל ענפי המסחר והשירותים". עוד הדגיש כי דיון בכל הנושאים הנוגעים לעובדים במגזר המסחר והשירותים, המיוצג על ידי איגוד לשכות המסחר, חייב להיעשות אך ורק עם איגוד לשכות המסחר עצמו.
 
לין ציין כי ישנם ארגונים עסקיים גדולים בתחום השירותים ובמסחר כמו בנקים, רשתות שיווק וחברות תקשורת, להם יש הסכמי עבודה נפרדים וישירים עם ארגוני עובדים והם לא זקוקים להסכם עבודה כללי. יחד עם זאת, אמר לין כי התנאים של עסקים קטנים או בינוניים ובחלקם גם משפחתיים, אינם תואמים את התנאים של חברות גדולות.
 
לין אמר כי, מגזר המסחר והשירותים צריך לנהל משא ומתן נפרד שיהיה פורה וענייני יותר, וייצג את מגוון העסקים הנמנים על ענפיו. "מגזר המסחר והשירותים הכולל, למעלה מ-280 אלף עסקים, אשר מרביתם עסקים קטנים ובינוניים, חייב לקיים דיון נפרד לחלוטין על הסכמי עבודה שיקיף גם את כל המקצועות החופשיים". לין מתייחס ליבואנים, סוחרים ונותני שירותים למיניהם, דוגמת רואי חשבון ועורכי דין.
 
מגזר המסחר והשירותים הוא המעסיק הגדול ביותר במשק, כ-1.1 מיליון עובדים, המהווים 64% מכלל המועסקים במגזר העסקי, כאשר סה"כ המועסקים במגזר העסקי עמד על כ-1.7 מיליון. לעומת זאת, בענפי התעשייה מועסקים 392 אלף עובדים, המהווים 24% מכלל המועסקים במגזר העסקי.