אולמרט נועד עם שר הכלכלה הטייוואני

מ"מ רוה"מ ושר התעשייה המסחר והתעסוקה, אהוד אולמרט, נפגש אתמול עם שר הכלכלה הטייוואני yi fu-lin אשר הגיע לביקור בארץ מלווה בפמליה רשמית ומשלחת של כ-20 חברות


00:00 ,10.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מ"מ רוה"מ ושר התעשייה המסחר והתעסוקה, אהוד אולמרט, נפגש אתמול עם שר הכלכלה הטייוואני yi fu-lin אשר הגיע לביקור בארץ מלווה בפמליה רשמית ומשלחת של כ-20 חברות.

בין חברי המשלחת בכירים בתעשייה הטייוואנית כגון: נשיא חברת מקרוניקס – שהשקיעה 75 מיליון דולר כשותפה במפעל פאב-2 של טאוור סמיקונדקטורס, יו"ר חברת Teco - אחת מיצרניות מוצרי האלקטרוניקה המובילות בעולם , בכירים מתעשיית הכימיקלים והפלסטיק המגלים עניין רב בהשקעות ננוטכנולוגיות מתקדמות ובכירים מחברות הון סיכון אשר השקיעו בעבר בחברות הזנק ישראליות.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת, נמסר כי מטרת הביקור הינה לחזק את הקשר בין הגורמים הממשלתיים והעסקיים משתי המדינות, ליצור שיתופי פעולה תעשייתיים בין החברות הטייוואניות והישראליות ולקיים ועדה מעורבת לנושאים הבילטרליים השונים שעל הפרק כגון: השקעות, מו"פ תעשייתי משותף, שת"פ תעשייתי, שת"פ בין המכסים ושת"פ במו"פ חקלאי.

עוד נמסר ממינהל סחר חוץ, כי בשנים האחרונות גדל והולך מספר חברות הון הסיכון הטייוואניות אשר משקיעות בחברות הזנק ישראליות, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות חברות הון סיכון ישראליות. סך ההשקעות בחברות הזנק נמדד בכ-100 מיליון דולר באופן ישיר ועקיף.

במינהל סחר חוץ מסבירים כי הרכב המשלחת כמו גם הנושאים לדיון משקפים את הקשת הרחבה של שיתוף הפעולה הפוטנציאלי בין ישראל לטייוואן. טייוואן, מובילה עולמית בייצור מוצרי מוליכים למחצה, ציוד תקשורת ומחשבים – מאבדת אט אט את מעמדה המוביל לטובת המעצמה הסינית המתפתחת, המהווה מקום אטרקטיבי וזול ליצרנים להעתיק את מפעליהם אליו. בשל רצונה של טיוואן לשמור על מקומה כמובילה טכנולוגית היא מנסה לעודד ולשדרג את התעשייה המקומית על מנת להמשיך ולהיות תחרותית. שדרוג זה יכול להתבצע, בין השאר, באמצעות איתור טכנולוגיות חדשניות והשקעה בהן. בהיבט זה, שיתוף הפעולה עם ישראל נראה מהלך טבעי המשתלב עם האינטרסים של שתי המדינות.

במהלך ביקורו יפגש השר הטייוואני גם עם שר המדע ושר החקלאות הישראליים. כמו כן, ישתתפו השר ופמלייתו באירוע על השקעות בישראל ובטייוואן ובקבלת פנים עם לשכת המסחר ישראל – אסיה ויסיירו בטכניון, בחממות הטכנולוגיות ובחברות הישראליות המנהלות קשרים עסקיים בטייוואן.

היצוא לטייוואן בשנת 2002 הסתכם ב-318 מיליון דולר (גידול של 5% לעומת שנת 2001) והיבוא הסתכם ב-367 מיליון דולר – 45% מהיצוא וכ-60% מהיבוא מקורם בתחום המכונות, מכשירים ואלקטרוניקה.

בינואר – מאי 2003 עמד היצוא לטייוואן על 93.5 מיליון דולר – ירידה של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עיקר הירידה היא בתחום מכשירי מדידה וציוד רפואי (ירידה של 66%), תחום המוצרים הכימיים (17%) ומכונות ומכשירים (10%).
מכיוון שתחומים אלו מהווים כ-86% מכלל היצוא לטייוואן, מורגשת הירידה גם בסה"כ היצוא. היבוא מטייוואן עמד בתקופה זו על 140 מיליון דולר – ירידה של כ-10% בעיקר במכשירים ומכונות (המהווים 60% מכלל היבוא).