אולמרט: יש לתקן את חוק המו"פ כך שיתאים למשק הגלובלי ולכללי המשחק הנהוגים

המדען הראשי הציג את הנוסחה לחישוב התמורה שתשולם למדינה בגין העברת ידע. ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה השבוע ישיבה מיוחדת לדיון ב"חוק המו"פ – השלכות והשפעות הוצאת ידע לחו"ל על תעשיית ההיי-טק".


00:00 ,27.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
המדען הראשי הציג את הנוסחה לחישוב התמורה שתשולם למדינה בגין העברת ידע. ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה השבוע ישיבה מיוחדת לדיון ב"חוק המו"פ – השלכות והשפעות הוצאת ידע לחו"ל על תעשיית ההיי-טק".
 
הדיון התקיים בהשתתפות מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, ויו"ר הוועדה,ח"כ מלי פולישוק – בלוך.

השר אולמרט אמר כי יש לתקן את חוק המו"פ כך שיתאים למשק הגלובלי ולכללי המשחק הנהוגים. עוד ציין השר כי גמישות בסעיף העברת הידע תעודד משיכת משקיעים שעד כה נרתעו מהנוקשות של החוק.
עוד הוסיף השר אולמרט כי מעמד ישראל כמרכז מו"פ עולמי אינו מובטח כפי שרבים נוטים לחשוב. הפעילות של אירלנד, הודו וגם סין במחקר והפיתוח עלולה ליצור איום על מעמדה של ישראל ולכן עלינו להשקיע משאבים רבים יותר ולטפח בתעשיית היי-טק הישראלית.
השר אולמרט ציין כי חיזוק תעשיית ההיי-טק והתעשייה בכלל יבוא גם באמצעות שינוי מבני במשרד שתכליתו יתר שיתוף ואחידות של כל הגופים הפועלים במשרדי לסיוע לתעשייה. בהקשר זה ניתן לציין גם את הצורך לשנות את החוק לעידוד השקעות הון כך שיתאים לעידן הנוכחי.
"אני תומך בשינוי הגישה הקיימת בחוק לשמירת הידע ובהגמשת הסעיף כך שניתן יהיה בכפוף לתנאים מסוימים להעביר ידע אל מחוץ לישראל" אמר אולמרט.

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, ציין כי המטרה העומדת בפניו היא לשנות את החוק כך שיתאים לעתיד ולא לעבר. לצורך כך יש לאפשר בחוק תנועת ידע מישראל ואליה. לפי הצעת החוק ניתן יהיה להחליף ידע או להעביר ידע לחו"ל בכפוף לתשלום "תמורה הולמת".
עוד הוסיף אופר, כי מדינת ישראל היא מוקד ידע אחד מתוך מיליוני מוקדי ידע ברחבי הגלובוס. ולכן כדאי לה לקחת חלק ברשת הידע העולמית, לתת ולקבל ידע ובסך הכל להגדיל את כמות ונפח הידע בישראל.
המדען ציין עוד כי כבר גובשה הסכמה עם משרד האוצר ולפיה היקף התמורה תלך ותפחת על פני מספר שנים בהתאם להתיישנות הטכנולוגיה, "ככל שהידע מתיישן, כך התמורה תהיה קטנה יותר".
ד"ר אופר הציג את הנוסחה לקביעת היקף ההחזר וציין כי הנוסחה גובשה כך שתהיה פשוטה, ותעניק למשקיעים שקיפות ורמת ודאות מרבית. להלן הנוסחה:
סך השקעות המדען בחברה, חלקי סך ההשקעות בחברה, כפול מחיר המכירה של החברה.