אולמרט יחתום מחר בבריסל על הסכם לשיתוף פעולה בין ישראל והאיחוד האירופי בפרוייקט גלילאו היוקרתי

מחר יחתום בבריסל מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, על הסכם שיתוף פעולה בין ישראל והאיחוד האירופי שעיקרו שיתופי פעולה תעשייתיים בתחום החלל (פרויקט גלילאו) . השר אולמרט מסר כי ההסכם מבטיח מגוון שת"פ בין תעשיית החלל


00:00 ,12.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט ייפגש עם צמרת האיחוד האירופי לדון בנושא המו"מ על סוגיית היצוא מהשטחים והצטרפות ישראל לצבירה הפאן אירופאית

מחר יחתום בבריסל מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, על הסכם שיתוף פעולה בין ישראל והאיחוד האירופי שעיקרו שיתופי פעולה תעשייתיים בתחום החלל (פרויקט גלילאו) . השר אולמרט מסר כי ההסכם מבטיח מגוון שת"פ בין תעשיית החלל הישראלית ותעשיות מתקדמות אחרות לבין התעשיות המקבילות האירופיות בתחום בעל חשיבות מסחרית עצומה, אשר בטווח השנים הקרובות צפוי כי ישלטו על נתחי שוק בסדרי גודל של עשרות מיליארדים.

יצוין כי ישראל הינה המדינה השנייה החותמת על הסכם זה עם האיחוד האירופי לאחר סין. מספר מדינות נוספות ביניהן הודו, ברזיל וקוריאה נמצאות בשלבים שונים של מגעים למול האיחוד האירופי בנושא.

השר אולמרט מייחס להסכם חשיבות רבה. ההסכם מאפשר לישראל להשתתף בבניית מערכת גלובלית בעלת חשיבות אסטרטגית וכן להיות חלק מגוף הניהול של מערכת אשר תהא שחקן מרכזי בשווקים אשר היקפם יעלה על 100 מיליארד יורו בתוך כעשור.

השר אולמרט, מציין כי שיתוף פעולה זה משלים את התשתית ההסכמית בתחום הסחר, אשר משרד התמ"ת פורס בפני התעשייה הישראלית. הערך הרב נובע מהיכולת לבנות שת"פ בין תעשיות החלל הישראלית והאירופית. כיום בהיעדר הסכם מתקשה התעשייה הישראלית לפתח שת"פ מסחריים עם התעשייה האירופית אשר הינה תעשייה סגורה והיקף שת"פ הינו בהיקף נמוך.

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט מסר כי בימים אלו כאשר משרד התמ"ת מהווה שחקן מרכזי במו"מ על תוכנית הפעולה להידוק היחסים עם האיחוד האירופי, במסגרת יוזמת "אירופה הרחבה" של הנציבות, מעביר הסכם זה מסר חשוב בדבר האפשרויות הרבות לקידום היחסים בין ישראל והאיחוד האירופי, ומהווה דוגמא לסדר היום הכלכלי מסחרי אשר על מדינה בעלת פרופיל כלכלי טכנולוגי מתקדם כמו ישראל יכולה וצריכה לבנות עם גוש הסחר הגדול בעולם, האיחוד האירופי.

השלב הבא, לדברי אולמרט יהא פתיחת מו"מ עם המנהלת האחראית על בניית ופריסת הפרויקט להגדרת המקטעים בהם תשתלב התעשייה הישראלית. אולמרט הדגיש, כי לתעשייה הישראלית פוטנציאל רב בהשתלבות בפרויקט בעת הפעלתו המסחרית, ונציגי האיחוד האירופי כבר מסרו בשיחות כי היכולת הישראלית תתרום רבות למערכת. "אני מתכוון כבר עתה", אומר שר התמ"ת, "שפעילותנו תתמקד בשילוב תעשיות מתקדמות ישראליות בפרויקט בן בשלבי הבנייה שלו בטווח הקצר, והן בשלבי ההפעלה המסחרית, בטווח הארוך".

גלילאו הינו פרויקט משותף של האיחוד האירופי ושל סוכנות החלל האירופית להקמת מע' לווינית עולמית לאספקת שירותי מיקום וזמן מדויקים. היקף הפרוייקט הינו מעל 3 מיליארד יורו. המערכת אמורה להיכנס לשלב ההפעלה המסחרית בשנת 2008. האיחוד האירופי צופה כי בשנת 2015 היקף שווקי השירותים והמוצרים הלווינים יהא כ- 150 מיליארד יורו והמערכת המוקמת תאפשר לתעשיות המשולבות במערכת לחדור לשווקים אלו.

במהלך ביקורו הקצר בבריסל צפוי השר אהוד אולמרט, להיפגש עם צמרת האיחוד האירופי, ביניהם נשיא הנציבות, רומנו פרודי, המסיים את תפקידו, גונתר ורהויגן, הנציב לענייני הרחבה האמון על יוזמת "אירופה הרחבה" העשוי למלא בנציבות הבאה (אשר תתפוס את מקומה בסתיו הקרוב), את תפקיד הנציב הכלכלי הבכיר. כמו כן, יפגוש אולמרט את הנציב לענייני חוץ, כריס פאטן, והנציב לענייני מכס, פרדריק בולקסטין, לדון בנושא המו"מ על סוגיית היצוא מההתנחלויות והצטרפות ישראל לצבירה הפאן אירופית.