אולמרט יוזם רפורמה יסודית בפעילות משרד התמ"ת במימון, פיתוח ושווק אזורי תעשייה ומסחר בפריפריה

כדי להביא להגדלת התעסוקה באמצעות הגברת ההשקעות בפתוח אזורי תעשייה ומסחר בפריפריה וייעול פעולות השווק שלהם, החליט מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, לבצע רפורמה יסודית בפעילות משרד התמ"ת בכל הקשור למימון, פיתוח ושווק אזורי התעשייה בפריפריה הנמ


00:00 ,19.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עיקרי הרפורמה: יישום מודל B.O.T בפיתוח ושיווק אזורי תעשייה תוך חלוקת סיכונים בין הסקטור הפרטי לבין הממשלה

כדי להביא להגדלת התעסוקה באמצעות הגברת ההשקעות בפתוח אזורי תעשייה ומסחר בפריפריה וייעול פעולות השווק שלהם, החליט מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, לבצע רפורמה יסודית בפעילות משרד התמ"ת בכל הקשור למימון, פיתוח ושווק אזורי התעשייה בפריפריה הנמצאים באחריות משרד התמ"ת.

השר אולמרט מציין כי לפיתוח שטחי מסחר באזורי התעשייה קיימת תרומה נכבדה לתעסוקה לצד המשך פיתוח שטחי התעשייה באזורים אלה. כמו כן במצב כיום קיימת מעורבות ממשלתית עמוקה מדי כשהממשלה קובעת את הכמויות ואת המחירים בשוק, מבצעת את עבודות הפיתוח, מנהלת את מערך השיווק. השר אולמרט מציין כי מחיר הקרקע נקבע על ידי מינהל מקרקעי ישראל ומחיר עלות פיתוח הקרקע נקבע על ידי משרד התמ"ת, וכי הממשלה למעשה עוסקת בנושאים שאין לה בהם יתרון מול השוק הפרטי בצד הביצוע ובצד השיווק. המצב הקיים הביא להקצאה בלתי יעילה של מגרשים והמציאות התקציבית מונעת מהממשלה להעמיד את המקורות לביצוע עבודות הפיתוח הדרושות לשם שיווק המגרשים.

הרפורמה המוצעת על ידי השר אולמרט: העברת השלמת הפיתוח והשיווק של כ- 5,500 דונם מפותחים בחלקם לידי זכיינים פרטיים, ומיקוד פעולות משרד התמ"ת בתכנון אזורי תעשייה חדשים; קביעת סטנדרטים לפיתוח אזורי תעשייה; בקרה על פעולות הזכיינים – בקרת איכות ובקרה פיננסית; והמלצה לפטור ממכרז בשיווק לתעשייה. על פי ההערכות, בתקופת הזיכיון הסקטור הפרטי יידרש להשקעות של למעלה מ- 500 מיליון ₪, בנוסף לסכומים שהושקעו בעבר באזורי התעשייה על ידי הממשלה. מנגד תתחייב הממשלה כלפי הזכיינים כי בתקופת הזיכיון היא תשלים את הפער בין מחיר השיווק לבין עלות הפיתוח, וזאת עקב העובדה שבאזורי הפריפריה מחירי השיווק נמוכים מעלות הפיתוח. התחייבות זו תמנע פגיעה בתקציבי הפיתוח העומדים לרשות המשרד בתקופת הזיכיון, ותיתן בידי הזכיינים את הביטחון הנדרש לביצוע ההשקעה באזורי התעשייה.

המודל המוצע הינו:

העברת האחריות לפיתוח ושיווק של אשכולות של אזורי תעשיה (כל אשכול יורכב מאזורים חזקים וחלשים באופן יחסי) באמצעות מכרז לידי זכיינים פרטיים לתקופה של 10 שנים (עם תחנות יציאה).

• נשוא המכרז: עלויות הפיתוח או גובה הפיקדון.

• חובות הזכיין: השלמת פיתוח האשכולות (מימון וביצוע) וכן שיווק בפועל של המגרשים ליזמים. להבטחת העמידה ביעדי הפיתוח והשיווק יופקד על ידי הזכיין פיקדון בהיקף שייקבע, אשר יוכל לשמש אך ורק להשקעות באשכול.

• תמורות הזכיין: גביית תקבולי הפיתוח מהיזמים, לאור העובדה שבאזורי הפריפריה מחיר השיווק נמוך מעלות הפיתוח תובטח לזכיין סובסידיה ממשלתית ידועה מראש בגין כל דונם שתשולם בחלקה בשיווק ובחלקה באכלוס, קבלת אופציה לשיווק אזורי מסחר בהיקף שייקבע.

עקרונות הרפורמה המוצעת מקובלים על ידי אגף התקציבים במשרד האוצר ובכוונתו של השר אולמרט להביא לממשלה הצעת מחליטים בנושא לאחר שיתואמו ויסוכמו הפרטים עם משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל.