אולמרט חתם על הסכם להקמת קרן מו"פ משותפת ישראל- הודו

אולמרט: חיזוק הקשר במו"פ הוא אמצעי יעיל מאוד להשגת הרחבת הסחרבין המדינות; על פי ההסכם כל צד יקציב לתפעול הקרן סכום של מיליון דולר בשנה; היצוא להודו בשנת 2004 עמד על 1.02 מיליארד דולר – עליה של 45% לעומת התקופה המקבילה אשתקד


00:00 ,31.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: חיזוק הקשר במו"פ הוא אמצעי יעיל מאוד להשגת הרחבת הסחרבין המדינות; על פי ההסכם כל צד יקציב לתפעול הקרן סכום של מיליון דולר בשנה; היצוא להודו בשנת 2004 עמד על 1.02 מיליארד דולר – עליה של 45% לעומת התקופה המקבילה אשתקד
 
מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט חתם אתמול על הסכם לשת"פ במו"פ והקמת קרן מו"פ משותפת עם שר המדע ההודי , מר Kapil Sibal.
 
שר המדע ההודי מר Kapil Sibal הגיע לביקור בן 4 ימים לארץ, בעקבות פגישתו עם השר אולמרט בהודו בדצמבר 2004 חתמו שני השרים על 'מכתב כוונות' לקראת החתימה על הסכם המו"פ בין המדינות. אל השר ההודי מצטרפת משלחת של 12 מדענים ואנשי עסקים שמשתתפים בסמינר המאורגן ע"י מכון נאמן מהטכניון ומתימו"פ. (מרכז תעשייה ישראלית למו"פ)
 
במהלך הפגישה בין השרים הביע השר ההודי הערכה רבה להישגים הטכנולוגיים של התעשייה הישראלית. השר אולמרט ציין כי חיזוק הקשר במו"פ הוא אמצעי יעיל מאוד לקידום התחרותיות של התעשייה שלנו באמצעות שיתופי פעולה בינלאומיים ולהרחבת הסחרבין המדינות. "באמצעות כלי זה אנו גם מעודדים מו"פ בישראל וגם מאפשרים לחברות ישראליות שת"פ עם חברות זרות ורב לאומיות. אנו מאמינים ששת"פ טכנולוגי זה יתורגם בעתיד לתחומים רבים נוספים", אמר אולמרט.
 
בפגישה החליטו השרים על הקמת חמש תתי ועדות אשר יבחנו את המודלים להגברת שת"פ בין הצדדים בתחומים: חלל, ביוטק,ביוטכנולוגיה, ננוטכנולוגיה, מקורות אנרגיה חלופיים וניהול מים. הוסכם כי במהלך מחצית השנה הקרובה יוגשו הדו"חות של תתי הועדות.
 
אלי אופר המדען הראשי של משרד התמ"ת מסר שהקרן שהוקמה היום תיקרא- India-Israel R&D Cooperation Initiative- IIRDCI. הקמתה תאפשר התחלת שת"פ מהותי בתחום המו"פ התעשייתי ע"י הפעלת מנגנון מיוחד לניהול הקרן והקצאת כספים ע"י שתי הממשלות. ע"פ ההסכם כל צד יקציב לתפעול הקרן סכום של מיליון דולר בשנה. הקרן תופעל מהצד ההודי ע"י ה- Department of Science & Technology (DST)של משרד המדע ההודי ומהצד הישראלי ע"י משרד המדען הראשי של משרד התמ"ת.
 
בכל פרויקט חייב להיות לפחות שותף אחד ישראלי ושותף אחד הודי ומימונו המקסימאלי יהיה 50% מסך ההוצאות המאושרות של הפרויקט. לאחר תפעולו של הפרויקט יחזיר כל שותף את חלקו בתמלוגים למשרד הממשלתי הרלבנטי.
 
 
נתוני סחר

עמירם הלוי, מנהל תחום אסיה והפסיפיק במשרד התמ"ת מוסר כי הסחר ההדדי בשנת 2004 עמד על כמעט 2.2 מיליארד דולר!עליה של כ- 36% לעומת שנת 2003. בולטת הירידה במשקל היחסי של היהלומים ביצוא ועליית יצוא מוצרי ההייטק.

היצוא להודו בשנת 2004 עמד על 1.02 מליארד דולר – עליה של 45% לעומת שנת 2003 ( בה עמד היצוא על 703 מליון דולר). מרכיבי היצוא העיקריים הינם: יהלומים ואבנים יקרות: 67%, מוצרי הי טק- 20% , כימיקלים ומוצרי פלסטיק:11%.

היבוא מהודו בשנת 2004 הסתכם ב- 1.12 מיליארד דולר- עליה של 27% לעומת שנת 2003 (בה עמד היבוא על 883 מליון דולר). עיקר מרכיבי היבוא: יהלומים ואבנים יקרות : 70%, כימיקלים ומוצרי פלסטיק : 8%,טקסטיל ומוצריו :10%.
 
ברבעון הראשון של 2005 עמד הסחר על 689 מליון דולר (עליה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד). היצוא בתקופה זו עמד על 340 מיליון דולר – עליה של כ-39%. ענפי היצוא העיקריים- יהלומים (67%) וכימיקלים (17%).

היבוא בתקופה זו עמד על 349 מליון דולר – עליה של 23%. ענפי היבוא העיקריים יהלומים- (68%) וכימיקלים (8%).