אולמרט ומושל מדינת מרילנד בארה"ב חתמו על הסכם להקמת קרן דו לאומית לתמיכה במחקר ופיתוח תעשייתי

אולמרט: זהו הסכם ראשון בסדרת הסכמים עם המדינות בארה"ב; אלי אופר המדען הראשי בתמ"ת: עד סוף השנה ייחתם הסכם נוסף עם מדינת ניו-יורק


00:00 ,05.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: זהו הסכם ראשון בסדרת הסכמים עם המדינות בארה"ב; אלי אופר המדען הראשי בתמ"ת: עד סוף השנה ייחתם הסכם נוסף עם מדינת ניו-יורק

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, ומושל מדינת מרילנד בארה"ב, מר רוברט ארליך, חתמו בשבוע האחרון על הסכם להקמת קרן דו לאומית לתמיכה במחקר ופיתוח תעשייתי המשותף לחברות מישראל וממרילנד.

ההצעה להקים מסגרת משותפת לתמיכה במו"פ הועלתה בעת ביקורו של המושל ארליך בארץ במהלך חודש נובמבר 2003 בעת פגישה של המושל עם השר אולמרט.

ההסכם עם מדינת מרילנד הוא הראשון שחותמת מדינת ישראל עם אחת ה States"" בארה"ב. ההסכם קובע את מטרות שיתוף הפעולה וכן את הדרכים לקידום שיתוף הפעולה. תחומי העניין המרכזיים אותם תכסה הקרן הם: מדעי החיים, תקשורת, אלקטרוניקה, תוכנה ואבטחה. בתחומים אלה לשתי המדינות גם יחד יתרון יחסי מובהק.

האמצעי המרכזי לקידום השת"פ הוא מימון משותף של פרויקטי מו"פ המשותפים לחברות מישראל וממרילנד. המימון יעשה מקרן משותפת שתוקם בהיקף של 1 מיליון דולר בשנה (500 אלף דולר מכל מדינה) למשך 5 שנים. הכסף יוקצה לפרוייקטים בהתאם להחלטה של ועדה שתורכב מנציגי שתי המדינות.

השר אולמרט מסר כי לאחר תקופה ממושכת של דיונים ומו"מ הצליחו אנשי לשכת המדען הראשי ונציגי מדינת מרילנד להגיע להסכמות שאיפשרו את החתימה. אולמרט אמר עוד כי ההסכמים חשובים לחיזוק הקשר של התעשייה הישראלית והאמריקאית. "זהו קשר אסטרטגי שלו השפעה מכרעת על הצלחת מאמצי השיווק של חברות ישראליות בארה"ב ובעולם כולו". אולמרט ציין כי הוא משוכנע שההסכם התקדימי הזה יסלול דרך לחתימת הסכמים נוספים וכי עוד השנה ייחתם הסכם נוסף לשיתוף פעולה עם מדינת ניו-יורק.

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, מסר שההסכם מהווה חידוש בתחום מדיניות חתימת ההסכמים לשת"פ במו"פ משום שעד כה היה מקובל לחתום הסכמים רק ברמה הפדרלית. אופר הוסיף כי "שינוי המדיניות נובע מהרצון לפעול ברמה הקרובה יותר "לשטח" ולגורמים המבצעים".

מרילנד מדורגת הראשונה מבין 50 המדינות בארה"ב בבחינת אחוז העובדים המקצועיים והטכנים העובדים בה (23%). בנוסף נמצאת המדינה בין חמשת הראשונות בבחינת מספר המדענים, בוגרי אוניברסיטאות ובעלי תעודות בגרות.