אולמרט: התקציב שדרש התמ"ת להקצות למדען הראשי לשנת 2005 הינו 2.45 מיליארד שקל

אולמרט: "ללא הגדלה משמעותית של תקציבי המדען הראשי לא ניתן יהיה לבסס תחומים טכנולוגיים חדשים בתעשייה שיוכלו לתרום לשמירה על היתרון היחסי של מדינת ישראל"


00:00 ,14.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: "ללא הגדלה משמעותית של תקציבי המדען הראשי לא ניתן יהיה לבסס תחומים טכנולוגיים חדשים בתעשייה שיוכלו לתרום לשמירה על היתרון היחסי של מדינת ישראל"

"תקציב המדען הראשי בתמ"ת שהופעל בשנת 2004 הוכיח כי הוא לא מספיק לתמיכה בתוכניות המדורגות כטובות וכטובות מאוד. כתוצאה מכך פעילויות מו"פ טובות וראויות אינן מבוצעות או שביצוען מועתק למדינה אחרת שבה ניתנת תמיכה ממשלתית או שהשכר בה נמוך באופן משמעותי" – כך אמר היום מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, בכנס R&D 2004 שהתקיים בת"א.

השר אולמרט ציין כי מדינת ישראל צריכה להבין שהתחרותיות בעולם הולכת וגוברת ועל מנת למשוך משקיעים בחברות רב לאומיות להשקיע, להקים ולקיים תעשייה מתקדמת בישראל, חייבים לתת למשקיעים תנאים "מפליגים " ואטרקטיביים בכל התחומים הקשורים למענקי מו"פ, הטבות מס ומענקי החוק לעידוד השקעות הון. "בכדי לשרוד מול אותן מדינות שנותנות תנאים מפליגים כמו אירלנד, הודו, סינגפור וטייוואן, מתנהל כיום מאבק על תקציב המדען הראשי אשר קוצץ בכ- 50% תוך שלוש שנים" אמר השר אולמרט.

בנושא תקציב המדען הראשי אמר השר אולמרט כי "חשוב לציין בהקשר הזה כי למרות שאנו בעיצומה של תנופת עשייה שתכליתה ביסוס תחומים טכנולוגיים חדשים בתעשייה שיוכלו לתרום לשמירה על היתרון היחסי של מדינת ישראל, הרי, שללא הגדלה משמעותית של תקציבי המדען הראשי, לא יהיה ניתן לעמוד בהתחייבויות אלה. בלשכת המדען הראשי יש חוסר של 1 מיליארד ₪, חוסר שבעטיו נאלצות ועדת המחקר, ועדת החממות וועדות התוכניות האחרות לדחות פרויקטים המדורגים כטובים וטובים מאוד. התקציב שדרשנו להקצות ללשכת המדען הראשי בשנת 2005 הוא 2.45 מיליארד ₪", אמר השר אולמרט.

הקיצוץ התקציבי המוצע לשנת 2005 ושמשמעותו עתה תקציב של כ- 900 מליון ₪,כמחצית מזה שהיה ב -2001 כאשר ב-2003 ירד התקציב ל-1.6 מיליארד ש"ח ובשנת2004 ל- 1.3 מיליארד ש"ח.

בהתייחסו לחברת אינטרפאם, אמר השר אולמרט, כי למרות הצער הגדול על החלטת חברת סרונו על הפסקת פעילות חברת אינטרפארם בישראל, הרי שחשוב להדגיש שהחלטה זו נבעה מהחלטה אסטרטגית של החברה האם – סרונו על שינויים בפעילותה , ולא כתוצאה מכשל באופן הסיוע הממשלתי לפעילות החברה בארץ.
יחד עם זאת, כבר היום ניתן לראות חברות ישראליות המעבירות חלק מפעילות המו"פ למזרח (אירופה ואסיה) כדי להוזיל את עלויות המו"פ. על מנת להתמודד עם התחרות עלינו להשתתף בסיכון ולהוזיל עלויות המו"פ, באמצעות מענקי לשכת המדען הראשי. אמצעי זה יעיל גם לצורך משיכת משקיעים זרים הבוחנים השקעה בישראל מול השקעה במדינות אחרות בעולם.

השר אולמרט התייחס לנוכחותם המסיבית של כמה מענקי התחום העולמי בארץ- בין בייצור ובין במרכזי מו"פ. ( אינטל. מוטורולה, אפלייד מטריאלס, IBM ועוד) ואמר כי נוכחות זו מצביעה על הרמה בתחום בארץ והתועלת ההדדית הטמונה בה למדינת ישראל ולחברות הזרות.

השר אולמרט ציין עוד, כי לאחרונה אישרה הממשלה תיקון החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה המאפשר הוצאת ידע לחו"ל שפותח בתוכנית מו"פ מאושרת.

יצויין כי, תחומי התקשורת, האלקטרוניקה והאלקטרואופטיקה הן בייצוא והן במו"פ תפסו בשנת 2003 כ- 55% מכלל הפעילות של המדען הראשי בישראל.