Jovella 2004 תערוכת התכשיטים הגדולה בישראל

כל מה שנוצץ וכל מה שמשך את תשומת ליבן של נשות העולם יוצג בתערוכת תכשיטים ענקית שתיערך במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב בימים 8-7 ביולי 2004, בהשתתפות כ- 100 מציגים, בארגונם של איגוד תעשייני תכשיטים בישראל


00:00 ,06.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ייצוא התכשיטים מישראל גדל מכ- 7 מיליון דולר לכ- 400 מיליון דולר


כל מה שנוצץ וכל מה שמשך את תשומת ליבן של נשות העולם יוצג בתערוכת תכשיטים ענקית שתיערך במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב בימים 8-7 ביולי 2004, בהשתתפות כ- 100 מציגים, בארגונם של איגוד תעשייני תכשיטים בישראל וקבוצת שטיר.

סיגל שידלובסקי, הממונה על תעשיית התכשיטים במשרד התמ"ת אומרת, כי יצוא התכשיטים מישראל זינק בשני העשורים האחרונים מסך של 7 מיליון דולרים ל- 350 מיליון דולר. עד לאותו זמן היה ענף התכשיטים מזוהה עם מלאכת התעשייה הזעירה ועתה מייצרת ישראל תכשיטים המקשטים את ידיהן של נשים רבות בעולם ובטרקלינים רבים עומדים לתפארת יצירות אמנות של תכשיטנים מוכשרים מישראל.

היצוא השנתי של ענף התכשיטים בשנת 2003 הגיע ל- 350 מיליון דולר. בשנת 2002, ההוצאה הממוצעת לחודש במשק בית לצריכת תכשיטים הגיעה ל- 30.5 שקלים ואילו סך הצריכה השנתית באותה שנה הגיע ל- 685 מיליון שקלים. פרטים אלה נמסרו לקראת תערוכת התכשיטים המקצועית הראשונה בישראל Jovella 2004.

יצחק בן דור, מנכ"ל האיגוד אומר, כי הצורך במפגש מקצועי בענף התכשיטים מורגש זה זמן רב, ובאירוע הנ"ל יפגשו יצרנים, משווקים, סיטונאים ובעלי חנויות. כן יהודק הקשר עם אנשי הענף המשלים – יהלומנים ותעשיינים ומשווקים של אבני חן. ענף התכשיטים מזוהה עם ענף התיירות, תיירים רבים מחפשים בישראל תכשיטים מקוריים של אמנים ישראלים. תשומת ליבם של מארגני תיירות יופנה לתערוכה מיוחדת זו.

ב- 1976 הוקמו בישראל ראשוני המפעלים התעשייתיים ליצור שרשראות יד ומכונה תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות. המפעלים התעשייתיים הוקמו בישראל ביזמת משקיעים מחו"ל שהביאו לתנופה לכל הענף ולתגובת שרשרת של פיתוח, הרחבות והשקעות במפעלים קיימים וחדשים שבהם ייצרו את כל סוגי התכשיטים בזהב ובכסף, וכן תכשיטים מקוריים בסדרות קטנות פרי עבודתם של מעצבים ואומנים.


ברבות השנים, ענף התכשיטים התפתח והפך דינאמי מאוד תוך התבססות על שווקי חו"ל והיקפי היצוא הגיעו לכ- 400 מיליון דולרים בשנות ה-2000 . השוק האמריקני מהווה יעד עיקרי ליצוא, כ- 70% מהסה"כ, בעוד שהיצוא לאירופה מגיע ל- 24% והמזרח הרחוק ואחרים ל- 6%, אומרת סיגל שידלובסקי.

בשנים האחרונות התפתחה בארץ תעשיית תכשיטי האופנה, היקפי היצוא עלו בשיעור של 22% בשנת 2003 בהשוואה לשנת 2002, והגיעו לכ- 20 מיליון דולר. חברות ישראליות רבות בתחום תכשיטי האופנה מייצאות ומיוצגות באופן בולט בין המותגים הבינלאומיים המובילים ברחבי העולם.

מספר החברות המייצאות לחו"ל מעל 100,00 $ מגיע לכ- 175. מספר בתי המלאכה, מפעלים וחברות בענף התכשיטים מגיע לכ- 250 בכל רחבי הארץ, ואלפי עובדים מועסקים בו. לימוד מקצוע התכשיטנות נפוץ בישראל, בארץ פועלים מספר בתי ספר מקצועיים ללימודי הצורפות. בתי ספר אלו מכשירים דורות חדשים של מעצבים וצורפים. ההכשרה האקדמית נעשית בבצלאל בירושלים ובשנקר ברמת גן.

בולטת גם חשיפתם של בעלי מקצועות חופשיים כמו טכנאי שיניים, אדריכלים, ועוד לעיסוק בתחום הצורפות.

מפעלים רבים החלו לאמץ יישום טכנולוגיות מתפתחות לעיצוב תכשיטים באמצעות תוכנות מחשב, המאפשרת עיצוב התכשיט מהשלב הראשוני ועד לשלב היציקה, כמו גם שיבוצי אבני חן ויהלומים באמצעות מיקרוסקופים, אמצעים מודרניים מלווים את תעשיית התכשיטים המתפתחת בארץ, ומרבית יצרני התכשיטים הינם אף בעלי אתר אינטרנט, אומרת סיגל שידלובסקי, הממונה על תעשיית התכשיטים במשרד התמ"ת לקראת תערוכת התכשיטים המקצועית הראשונה בישראל Jovella 2004.