88% מהמפעלים הקטנים והבינוניים יגדילו השקעה ופריון בעזרת קרן הלוואות לטווח ארוך

מסקר שנערך בהתאחדות התעשיינים עולה שמתן הלוואה בערבות מדינה לטווח ארוך תקל על תזרים המזומנים של חברות ותמריץ אותן לבצע השקעות


13:49 ,03.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מתוצאות סקר שערך האגף לתעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות התעשיינים נמצא כי כ-88% מהמפעלים הקטנים והבינוניים יגדילו את היקפי ההשקעה שלהם במכונות, ציוד או שדרוג טכנולוגי, במידה ותוקם קרן הלוואות לטווח ארוך של עד 15 שנה, בערבות מדינה.

 

עוד נמצא בסקר, ש-47% מהעסקים יגדלו את היקף השקעותיהם ב-40% ומעלה. הסקר נערך בקרב כ-130 מפעלים קטנים ובינוניים (מפעלים המעסיקים עד 100 עובדים) מכל ענפי התעשייה.

 

ליאור לוי, מנכ"ל ביסקול ויו"ר האגף לתעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות התעשיינים: "כיום, למעשה, כמעט ואין מסלולי הלוואות לטווח ארוך, המיועדים לרכש ציוד ומכונות. המערכת הבנקאית מאפשרת לכל היותר הלוואות לטווחים של 5-6 שנים. הארכת משך ההלוואה לעד 15 שנים תקל באופן משמעותי על תזרים המזומנים של החברה, בכך שהיא פורסת על פני זמן ארוך יותר את החזר ההלוואה והמפעל יכול לעמוד בתשלומים השוטפים, שהינם קטנים יותר.

 

"בחלק ממדינות אירופה וארה"ב קיימים מכשירים מימוניים בערבות מדינה, המציעים למפעלי תעשייה הלוואות לתקופות של עד 25 שנים. אחת הסיבות העיקריות למחסור בהשקעה במכונות וציוד, הינה הקושי של מפעלים קטנים לממן את ההשקעה הנדרשת. מהסקר עולה שכ-12% מכלל המפעלים הקטנים לא ביצעו כלל השקעה בשנים האחרונות בעקבות קשיי מימון".

 

עוד עולה מהסקר, כי זמינות של מסלולי הלוואה לטווח ארוך יקלו באופן ניכר על מפעלים קטנים ובינוניים ויתמרצו אותם לבצע את ההשקעה. 74% מן המשיבים ענו שהלוואה בערבות מדינה למשך 15 שנים תתמרץ אותם במידה רבה, או רבה מאוד, לבצע השקעה במכונות, ציוד או שדרוג טכנולוגי.

 

על פי הערכת התאחדות התעשיינים, הקמת מסלול הלוואות לטווח ארוך יגדיל את היקף ההשקעות של מפעלים קטנים ובינוניים בשדרוג טכנולוגי בכ-850 מיליון שקל בשנה. דבר שיביא להכפלת הפריון במפעלים אלו ויהפוך אותם לתחרותיים יותר.

 

לוי: "לביצוע שדרוג טכנולוגי במפעלים קטנים ובינוניים קיימת חשיבות עליונה. מכונות וקווי ייצור חדשניים, מגדילים את יעילות הייצור, מוזילים עלויות, מאפשרים ייצור מוצרים מדויקים ומתוחכמים יותר, דבר התורם ישירות להגדלת המכירות והיצוא ולקליטת עובדים נוספים".

 

המפעלים הקטנים והבינוניים (מפעלים המעסיקים 20-99 עובדים) מהווים כ-74% מכלל מפעלים התעשייה. במפעלים אלו מועסקים כ-90,000 עובדים, וסך מכירותיהם נאמד בכ-70 מיליארד שקל, המהווים כ-20% ממכירות כלל התעשייה.