75% מצמיחת התעשייה לאחרונה – הודות לענפי הכימיה והפלסטיקה

ענף הכימיה צמח ריאלית בקצב של כ-9.5% לרבעון ואילו ענף הגומי והפלסטיקה צמח בקצב של כ-9% לרבעון. הצמיחה בענפים אלו התבססה בחלקה הגדול על הגאות בביקוש העולמי למוצרי חקלאות


00:00 ,16.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ענף הכימיה צמח ריאלית בקצב של כ-9.5% לרבעון ואילו ענף הגומי והפלסטיקה צמח בקצב של כ-9% לרבעון. הצמיחה בענפים אלו התבססה בחלקה הגדול על הגאות בביקוש העולמי למוצרי חקלאות
 
75% מצמיחת התעשייה בתקופה האחרונה (ברבע האחרון של 2007 וברבע הראשון של 2008) נגזרו מענפי הכימיה והפלסטיקה. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, בהסתכמו על ניתוח ענפי שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים. גינל מדגיש, כי יתר ענפי התעשייה צמחו בקצב איטי ביותר של כ-1% לרבעון.
 
גינל התייחס בניתוחו לפערים הנוצרים בין נתוני הלמ"ס, לפיהן נמשכת צמיחת התעשייה בקצב מהיר ובין נתונים מקבילים, כמו סקר הציפיות בתעשייה וסקר החברות של בנק ישראל אשר מצביעים על האטה ניכרת בפעילות בשטח. גינל ציין כי הגידול המהיר בתפוקת התעשייה בחודשים ינואר-אפריל 2008, בשיעור של כ-5%, בהשוואה לרבע האחרון אשתקד, חל לאחר גידול של כ-2.3% לרבעון במחצית השנייה של 2007.
 
לדברי גינל ענפי הכימיה, הגומי והפלסטיקה  אשר רשמו בחודשים האחרונים שיעורי צמיחה מרשימים, הם שהסבירו את עיקר צמיחת התעשייה כולה. ענף הכימיה צמח ריאלית בקצב של כ- 9.5% לרבעון - הסביר כ-57% מהגידול בתוצר התעשייה במחצית השנה שחלפה, ולצדו הסביר ענף הגומי והפלסטיקה שצמח בקצב של כ- 9% לרבעון, כ- 18% נוספים מסך צמיחת התעשייה. הצמיחה בענפים אלו התבססה בחלקה הגדול  על הגאות בביקוש העולמי למוצרי חקלאות אשר מגבירה את הביקוש לפתרונות חקלאיים דוגמת דשנים, פתרונות השקיה חדשניים, מוצרי חממות והגנה מפני מזיקים ועוד. בנוסף, ענף הכימיה מאופיין בחברות גדולות, חלקן הגדול רב-לאומיות, שבשל משקלן הבולט בתעשייה השפעתן על ביצועי סך התעשייה הינה מכרעת.גינל מדגיש, כי ענף הכימיה, המאופיין בעתירות ההון, תרם לתעסוקה 3% בלבד.
 
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי מבין יתר הענפים, שתרומתם, כאמור, לגידול בתעסוקה הייתה גבוהה ביותר יחסית לתרומתם הצנועה לצמיחה, ניתן לציין את ענף מוצרי המתכת, אשר תרומתו לגידול בתעסוקה - כ- 27% בממוצע בשני הרבעונים שחלפו - הייתה כמעט כפולה מתרומתו לצמיחה באותה התקופה - 14.5%. תמונה דומה עולה גם מניתוח ההתפתחויות בענף הציוד האלקטרוני לבקרה ולפיקוח רפואי, אשר תרומתו לתעסוקה במחצית השנה שחלפה הייתה יותר מכפולה מתרומתו לצמיחה - 23% לעומת 11%, בהתאמה.