7.5% גידול בתשלום צריכת החשמל בתעשייה ב- 2004

אלי יפה: התעשייה תשלם השנה 3.15 מיליארד שקלים על צריכת חשמל - גידול של 7.5%; טוען - קיומה של רגולציה נדרש גם במשק חשמל תחרותי


00:00 ,29.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

אלי יפה: התעשייה תשלם השנה 3.15 מיליארד שקלים על צריכת חשמל - גידול של 7.5%; טוען - קיומה של רגולציה נדרש גם במשק חשמל תחרותי.
 
התעשייה תשלם השנה 3.15 מיליארד שקלים על צריכת חשמל - מהווה גידול של 7.5% לעומת אשתקד, התעשייה צרכה בשנת 2004 כ-9,900 מליוני קילו ואט שעה - גידול של 1.8% לעומת אשתקד. כך אמר אלי יפה, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל חישולי כרמל, ביום עיון שהתקיים ב-28 בדצמבר במעלה החמישה בנושא צרכנות במשק החשמל. ביום העיון השתתפו, בין השאר, דוד אסוס יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל; נציגי חברת החשמל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יורם בליזובסקי ועוד.
 
יפה טוען, כי קיומה של רגולציה נדרש גם במשק חשמל תחרותי לשם פיקוח על קיום התחרות וקיומו של מחיר תחרותי. לטענתו, הפיקוח על יצרני החשמל הפרטיים צריך אף הוא להתבצע ע"י הרשות.
 
פעילותה של הרשות לחשמל במקטע הייצור, אמר יפה, נדרשת לפחות עד שהתחרות בין תחנות הכח השונות תהיה חופשית לגמרי, זאת באמצעות קביעת מחירי תקרה לחשמל.
 
עוד אמר, כי על הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, לשמור על איזון מתאים בין הצורך בפיקוח, לבין מניעת עודף רגולציה, אשר תהווה מחסום בפני כניסת גורמים פרטיים למשק החשמל.
 
יפה סבור, כי יש מקום לשקול שרשויות הרגולציה במשק החשמל (לאכיפת חוקים ולפיקוח צמוד) ובמשק הגז הטבעי, יאוחדו תחת קורת גג אחת בטווח הארוך; שכן מדובר למעשה בשני תחומים השלובים זה בזה; לגופים המפקחים נדרשות מיומנויות זהות, ויהיה בכך ייעול של הרגולציה בתחומים אלה.
 
יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים טוען, כי הצרכנים במגזר העסקי מצפים ליצירת תנאים של תחרות במשק החשמל שיקנו שרות טוב יותר במחיר נמוך יותר. יפה טוען, כי משרד התשתיות והרשות לחשמל הכשירו את הקרקע לכך, אולם הדרך עוד ארוכה עד להגעה לתחרות משמעותית במשק החשמל.
 
עוד טוען יפה, כי יש להגדיר מדדי יעילות לספק השירות החיוני ולפקח על עמידה בהם ולקבוע פיצוי לצרכן בגין אי עמידה במדדים אלה.
 
כמו כן, יש לדרוש התייעלות משמעותית יותר בהוצאות המשתנות של משק החשמל באמצעות ההגדלה של שיעור ההתייעלות השנתי, העומד כיום כל כ-2%.
 
כן יש לבדוק מדי שנה את ההפרש שבין סל הדלקים המוכר לבין הוצאות רכישת הדלקים בפועל במשק החשמל – ובמידה ונוצר הפרש חיובי יש לחלקם בין רווחת היצרן לרווחת הצרכן.
 
עוד מציע יפה לעודד את מדיניות ניהול צד הביקושים במשק החשמל, מעבר לתעו"ז - בשעות היקרות יהיה תעריף גבוה על מנת לדחות ביקושים לשעות זולות יותר בהן עלות יצור החשמל השולית זולה יותר.
 
הצרכנים במגזר העסקי, אומר יפה, מצפים מפעילות הרגולציה קביעת מקבצי שעות צריכה יציבים לזמן ארוך. שכן חלק ניכר מהמפעלים והעסקים מתאימים את מדיניות תעסוקת העובדים והמשמרות גם לפי מקבצי שעות הצריכה. יש לקבוע לכל היותר 3 מקבצים ביממה ולא יותר מ-3 עונות בשנה, אומר יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים.
 
יפה טוען עוד, כי יש לשקול קביעת תעריפים למפעלים המייצרים מסביב לשעון שאינם יכולים להסיט פעילות לשעות השפל כדי להנות מהתעריפים הנמוכים.
 
יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים טוען, כי למגזר העסקי חשוב משק חשמל תחרותי שיביא לשיפור ברמת השירותים ולהפחתה במחירים; מדיניות על עקבית וארוכת טווח, מחירי חשמל המאפשרים התמודדות בשווקים בינלאומיים; מערכת רגולציה אשר תאפשר מימוש היעדים במשק החשמל, והסתכלות ארוכת טווח על התפתחות משק החשמל.