50% מהיצואנים צופים עלייה ביצוא ברבעון הראשון של 2007

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר כי 47% צופים גידול בתפוקה. גם חברות ישראליות עם פעילות יצרנית בחו"ל אופטימיות וצופות האצה ניכרת בקצב גידול הצמיחה, קליטת עובדים והשקעות


00:00 ,31.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר כי 47% צופים גידול בתפוקה. גם חברות ישראליות עם פעילות יצרנית בחו"ל אופטימיות וצופות האצה ניכרת בקצב גידול הצמיחה, קליטת עובדים והשקעות
 
התעשיינים אופטימיים וצופים כי ברבע הראשון של השנה תחול האצה נוספת בקצב צמיחת התעשייה. צפוייה גם האצה בקצב גידול המכירות לשוק המקומי והמשך הגידול המהיר ביצוא. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, בהסתמכה על סקר הציפיות של התאחדות התעשיינים שנערך לאחרונה על ידי אגף הכלכלה והקיף כ-185 מפעלים.
 
שמיר מציינת כי גם חברות ישראליות להן פעילות יצרנית בחו"ל אופטימיות מאד וצופות האצה ניכרת בקצב גידול הצמיחה, קליטת עובדים והשקעות.
 
שמיר טוענת, כי מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים לחודשים ינואר-מרץ 2007, שנערך במחצית השנייה של דצמבר ובמהלך ינואר, צופים התעשיינים האצה נוספת בקצב צמיחת תפוקת התעשייה - 47% צופים גידול בתפוקה ו-13% בלבד צופים ירידה. צמיחה צפויה בתפוקת כל ענפי התעשייה, כאשר צמיחה מהירה במיוחד צפויה בענפי האלקטרוניקה, המתכת והחשמל.
 
התעשיינים צופים כי בתחילת 2007 תימשך קליטת העובדים בתעשייה. 22% צופים גידול במצבת העובדים ו-8% צופים צמצום קל בלבד. מרבית ענפי התעשייה צופים גידול במצבת העובדים, למעט ענף הכימיה, בו צפויים פיטורים. גידול בולט צפוי במצבת העובדים בענפי האלקטרוניקה, הטקסטיל וההלבשה, המתכת והחשמל.
 
התעשיינים מעריכים כי ברבע הראשון של 2007 תחול האצה בקצב התרחבות מכירות התעשייה לשוק המקומי, 41% צופים גידול במכירות, לעומת 18% שצופים ירידה.
 
היצואנים צופים כי ברבע הראשון של השנה תחול התרחבות נוספת בהיקף משלוחי היצוא, בעוצמה הדומה לזו שנרשמה בסוף 2006. 50% מהיצואנים צופים עלייה ביצוא ו-15% צופים ירידה, מרביתם ירידה קלה.התעשיינים צופים שברבע הראשון של 2007 תחול האטה בקצב גידול ההשקעות בתעשייה - 29% צופים גידול ו-9% צופים ירידה. ברוש מציין, כי יש להניח כי ירידה זו תושפע מסיום תוקף תקנות הפחת המואץ.
 
בהתייחס לרבע האחרון של 2006 - מתברר מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים כי חודשה ההאצה בקצב צמיחת התעשייה, זאת לאחר האטה בפעילות ברבע השלישי אשתקד, שחלה על רקע מלחמת לבנון השנייה. 46% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם ו-25% צמצמו תפוקתם; בהתאם, נמשכה ברבע האחרון של 2006 העלייה בניצולת הציוד בתעשייה - 28% מהתעשיינים רשמו עלייה בניצולת ו-17% רשמו ירידה; במקביל, מדווחים התעשיינים על עלייה בולטת במלאי המוצרים הגמורים, לצד עלייה במלאי חומרי הגלם.
 
מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים עולה כי בסוף 2006 חודשה ההאצה גם בקצב קליטת המועסקים לתעשייה. 32% מהתעשיינים שהשתתפו בסקר דיווחו על קליטת עובדים ברבע האחרון של 2006, ו-11% דיווחו על פיטורים, (לעומת 28% ו-10% שדיווחו כך בהתאמה בסקר הקודם).  כן עולה, כי בהתאם לציפיות, נמשך בחודשים אוקטובר-דצמבר 2006 הגידול במכירות התעשייה לשוק המקומי, תוך האטה קלה בקצב. 42% מהתעשיינים דיווחו על גידול במכירות לשוק המקומי, ו-27% דיווחו על ירידה; היצואנים בסקר מדווחים על המשך ההתרחבות המהירה במשלוחי היצוא בסוף 2006, בקצב הדומה לזה שנרשם ברבע השלישי אשתקד. 51% מהיצואנים רשמו עלייה ביצוא ו- 24% דיווחו על ירידה.
 
שמיר מציינת, כי מהסקר עולה שברבע האחרון של 2006 החריפה השחיקה ברווחיות היצוא. 65% מהיצואנים רשמו שחיקה ברווחיות ו-9% בלבד רשמו שיפור, מרביתם שיפור קל. השחיקה ברווחיות היצוא נובעת, כפי הנראה, מהתיסוף החד בשערו של השקל ביחס לדולר.
 
במקביל, מדווחים היצואנים בסקר, כי בסוף 2006 העמיקה ירידת מחירי היצוא במונחי מטבע חוץ - 27% מדווחים על ירידה ו-9% בלבד מדווחים על עלייה, (רובם עלייה קלה). להערכת היצואנים, בחודשים הבאים תחול ירידה נוספת במחירי היצוא.