50% מהחוקרים הישראלים נשארים בחו"ל בגלל היעדר אתגר מקצועי בארץ

משרד התמ"ת ערך סקר אשר נשלח לכ-300 חוקרים ישראלים באוניברסיטאות בארה"ב במטרה לבחון את פוטנציאל חזרתם לארץ של חוקרים בתחומי מדעי החיים והביוטכנולוגיה


00:00 ,18.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התמ"ת ערך סקר אשר נשלח לכ-300 חוקרים ישראלים באוניברסיטאות בארה"ב במטרה לבחון את פוטנציאל חזרתם לארץ של חוקרים בתחומי מדעי החיים והביוטכנולוגיה
 
מסקר שערך משרד התמ"ת, בשיתוף עם פורום BioAbroad מארה"ב ובביצוע חברת אפלייד אקונומיקס,עולה כי כ-50% מהחוקרים מדווחים כי הסיבה המרכזית בגינה הם נוטים להישאר בחו"ל ולא לחזור לישראל היא היעדרו של אתגר מקצועי והיעדרן של משרות (באקדמיה או בתעשייה) אשר עונות על העניין המחקרי ורמת האתגר המקצועי הרצוי.
 
הסקר נערך במטרה לבחון את פוטנציאל החזרתם לארץ של חוקרים בתחומי מדעי החיים בכלל ובתחומי הביוטכנולוגיה בפרט. השאלון נשלח לכ-300 חוקרים ישראלים באוניברסיטאות המובילות ובתעשיית הביוטכנולוגיה בארה"ב. תוך פחות משבועיים נענו 185 חוקרים לפנייה והשיבו על השאלון. בחינה זו תשמש כאבן בוחן לתוכנית רחבה יותר שמטרתה השבת מוחות למחקר ותעשייה.
 
ממצאי הסקר המרכזיים מעלים כי כ-50% מהחוקרים מדווחים כי הסיבה המרכזית בגינה הם נוטים להישאר בחו"ל ולא לחזור לישראל היא העדרו של אתגר מקצועי והעדרן של משרות (באקדמיה או בתעשייה) אשר עונות על העניין המחקרי ורמת האתגר המקצועי הרצוי.
 
כמו כן, כ-50% מהחוקרים מדווחים כי שקלו ברצינות לחזור לישראל בשנה האחרונה. הפוטנציאל לריסונה של "בריחת המוחות" או השבת "מוחות לתעשייה" בתחום הביוטכנולוגיה הוא לפיכך משמעותי ביותר.
 
מעל 90% מהמדענים מדווחים כי הסיבה המרכזית להחלטתם לצאת את ישראל ולבלות מספר שנים בחו"ל הוא הצורך ברכישת ניסיון מקצועי והתמחות בשיטות המחקר המתקדמות ביותר.
 
חשוב לציין כי רמת החיים והשכר הם גורמים משניים בלבד בהחלטה האם לחזור לארץ.
 
ממשרד התמ"ת נמסר כי זוהי הפעם הראשונה שנחקרת בעיה לא פחות חמורה - בריחת המוחות מהתעשייה. ישראלים רבים מאוד העובדים בחברות גלובליות ומתקדמים במרוצת תפקידם, מוצאים עצמם מועברים למטות או לסניפים אחרים ברחבי הגלובוס. חלקם אף מחפשים משרות המאפשרות את הרילוקשיין הנכסף. הערכות גורסות כי למעלה מ-20 אלף ישראלים עובדים מחוץ לישראל עבור חברות שונות. בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר בבעלי מוחות מבריקים, מנהלים מוכשרים וכשרונות בולטים בתחומם. זאת ועוד, מדינות שונות בעולם מרכזות מאמצים על מנת להביא לתחומן כשרונות בולטים ומוחות מבריקים. מדינת טקסס שבארה"ב למשל, מקצה כ-200 מיליון דולר מדי שנה כדי לשים ידה על טכנולוגיות חדשות, הגנה על פטנטים וכן על 'ציד ראשים' בתחומים מוגדרים.
 
סגן רוה"מ ושר התמ"ת אלי ישי: "ישראל בורכה בהון אנושי מהמשובחים בעולם, זהו משאב הטבע כמעט היחידי הקיים במדינת ישראל ואם לא נשכיל לנקוט עמדה היום נפסיד את המערכה הגלובלית. ברור לי כי ישנה הגירה טבעית וצורך לצאת להתפתח בחו"ל, ואני מאמין כי הדבר רק מעשיר ומעצים, אולם מנגד עלינו לפעול ביתר שאת לצמצום תופעת בריחת המוחות ויצירת אלטרנטיבה שתקלוט, אם בתעשייה ואם באקדמיה, את אותם ישראלים מוכשרים החיים כיום בחו"ל".
 
סגן רוה"מ ושר התמ"ת אלי ישי מינה לאחרונה את רועי מדעי, יועץ לתחום סחר חוץ, מו"פ והשקעות, להכין תכנית אשר תבחן ותיתן מענה בעניין "בריחת מוחות" לחו"ל.