17% מהמפעלים הקטנים והבינוניים מדווחים כי גופים ממשלתיים חייבים לכל אחד מהם יותר ממליון ש"ח

שלמה מנחם: 17% מהמפעלים הקטנים והבינוניים מדווחים כי גופים ממשלתיים חייבים לכל אחד מהם יותר ממליון ש"ח; ב-53% מהמפעלים, קיימת בעיית מזומנים.


00:00 ,20.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
שלמה מנחם: 17% מהמפעלים הקטנים והבינוניים מדווחים כי גופים ממשלתיים חייבים לכל אחד מהם יותר ממליון ש"ח; ב-53% מהמפעלים, קיימת בעיית מזומנים.

17% מהמפעלים הקטנים והבינוניים מדווחים כי גופים ממשלתיים חייבים לכל אחד מהם יותר ממליון ש"ח. כך מסר שלמה מנחם, יו"ר המועצה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים בהסתמכו על סקר שנערך לאחרונה בקרב 90 מפעלים קטנים ובינוניים המעסיקים בין 20 ל-100 עובדים כל אחד.

מנחם מציין, כי מהסקר מתברר כי ל-20% מהמפעלים הקטנים והבינוניים חייבים הגופים הממשלתיים סכומים הנעים בין 250 אלף ש"ח ל-500 אלף ש"ח; ל-10% חייבים גופים אלו סכומים הנאמדים בחצי מליון עד מליון ש"ח.

מנחם מציין, כי המפעלים הקטנים והבינוניים סובלים מהעדר מזומנים מספיק. מהסקר של התאחדות התעשיינים עולה כי בקרב 53% מהמפעלים הקטנים והבינוניים קיימת בעיית מזומנים. הפגיעה כתוצאה ממחסור מזומנים מתבטאת אצל 61% מהמפעלים הקטנים והבינוניים בקשיי תשלום לספקים; אצל 11%, מתבטאת בעיית המזומנים בקשיים בתשלום משכורות, ואצל 25% מהמפעלים גורם המחסור במזומנים לפגיעה ולקשיים בתשלומים לרשויות.

הסקר מגלה עוד כי 69% מהמפעלים הקטנים והבינוניים סובלים בעיקר מירידת ביקושים בשוק המקומי; 48% סובלים בעיקר מעליית מחירי התשומות; 29% מהמפעלים הקטנים והבינוניים סובלים בעיקר מירידה בביקושים העולמיים; 37% סובלים בעיקר מהריבית הגבוהה במשק ו-55% סובלים בעיקר ממוסר תשלומים ירוד.

מנחם מדגיש, כי מהסקר של התאחדות התעשיינים מתברר, כי 42% מהמפעלים הקטנים והבינוניים נאלצו לפטר השנה עובדים בשיעור ממוצע של 16%. לעומת זאת, 16% מהמפעלים הקטנים והבינוניים קלטו עובדים בשיעור ממוצע של 10%.

יו"ר הועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים מציין, כי 35% מהמפעלים הקטנים והבינוניים לא מתכננים השקעות לשנתיים הקרובות; 33% מהמפעלים הקטנים והבינוניים צופים, כי בעוד שנה מצבם ישתפר, 47% צופים כי בעוד שנה המצב ישאר ללא שינוי ו-18% טוענים כי מצבם יורע.

מנחם מתריע, כי המימצאים הקשים שמתגלים בסקר עשויים להביא לסגירה של עשרות מפעלים קטנים ובינוניים נוספים, ועל-מנת למנוע זאת על הממשלה לעשות כל שביכולתה לסיוע למגזר זה, ובכלל זה להאיץ את קצב הפחתת הריבית אשר גורמת למחנק אשראי של המפעלים הקטנים והבינוניים ולפעול לשיפור מוסר התשלומים במשק.