12 אלף דונם פרי הדר ניטעו השנה

יבולי ההדרים צפויים להגיע ל-640 אלף טון בהיקף של 900 מיליון שקל. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי ביצוא ההדרים לרוסיה ומזרח אירופה והגיע לכ-20% מהיצוא


00:00 ,12.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

יבולי ההדרים צפויים להגיע ל-640 אלף טון בהיקף של 900 מיליון שקל. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי ביצוא ההדרים לרוסיה ומזרח אירופה והגיע לכ-20% מהיצוא
 
לאחר שמיהרו להספיד אותו, ענף ההדרים בישראל זוכה לעדנה מחודשת. 12 אלף דונם של פירות הדר ניטעו השנה בכל רחבי הארץ. בימים אלו החלה עונת היצוא ויבול ההדרים צפוי להגיע השנה ל-640 אלף טון בהיקף כספי של 900 מיליון שקל. בעקבות הנטיעות החדשות של ההדרים, צפוי יבול ההדרים בשנים הבאות לגדול ל-800 אלף טון.
 
לדברי מזכיר ארגון מגדלי ההדרים, חי בנימיני, עיקר הנטיעות הן של זני אשכוליות והקליף החדש "אור", פרי פיתוח ישראלי שזוכה להצלחה רבה בשווקי אירופה. הפרדסים משתרעים כעת על 200 אלף דונם מתוכם 50% בדרום, 20% בצפון הארץ ו-30% במרכז הארץ, שבעבר היה מרכז גידול ההדרים בישראל. הוא ציין שהפיתוח המואץ של הענף התאפשר עם המעבר לשימוש במים מושבים ונטיעת זנים חדשים שפותחו ברובם בארץ ומותאמים לדרישות השווקים השונים.
 
בשנים האחרונות חל גידול משמעותי ביצוא ההדרים לרוסיה ומזרח אירופה והגיע לכ-20% מהיצוא. משרד החקלאות פועל לפתיחת השוק הסיני ליצוא של אשכולית אדומה ו"אור" שאינם גדלים במדינה זו.
 
לדברי מזכיר ארגון מגדלי ההדרים, חקלאי ישראל מנצלים בהצלחה רבה את המשאבים שעומדים לרשותם: הישגי הידע והמחקר, הקרקע הזמינה בפריפריה ובעיקר את המים המושבים שללא הנטיעות היו מוזרמים לים. המגבלה על המשך התפתחות הענף היא המחסור בפועלים מיומנים לקטיף – מחסור שיחריף עם כניסת מטעי הקליפים החדשים לניבה. בנוסף, הקשיים בנמלי ישראל שבהם הפרי המיועד ליצוא מתעכב זמן רב ומגיע באיחור לשווקים תוך פגיעה בחוזים עם הקניינים באירופה. מגדלי ההדרים פונים לממשלה להרחיב ולשמר את מערך ההדרכה והמחקר, שלו חלק רב בהצלחת הענף ולסייע בהרחבת בתי האריזה שיסייעו ביצור מקומות עבודה נוספים בפריפריה.