1,000 עובדי תעשיית המתכת והחשמל פוטרו לאחרונה

התעשיינים מציעים כי במקום לפטר עובדים ולסגור קווי ייצור העובדים יעבדו 4 ימים בשבוע, והביטוח הלאומי יממן את יום השהייה בבית


00:00 ,23.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

התעשיינים מציעים כי במקום לפטר עובדים ולסגור קווי ייצור העובדים יעבדו 4 ימים בשבוע, והביטוח הלאומי יממן את יום השהייה בבית
 
בעקבות המשבר הכלכלי ובמטרה לצמצם את היקף התופעה של פטורי עובדים וסגירתם של קווי יצור – מציע אלי יפה, יו"ר איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים, הצעה לפיה במפעל המצוי בקשיים ובשל אופי  העבודה בו אינו יכול להוציא את עובדיו לחופשה ממושכת, יעברו לעבוד 4 ימים בשבוע וביום החמישי יהיו  זכאים העובדים לתשלום על חשבון מנגנון שיופעל ע"י הביטוח הלאומי, זאת לאחר שניצלו את יתרת ימי  החופשה המגיעה להם.
 
יפה מסביר, כי מדובר בגרסה נוספת של סיוע למפעלים לצמצום הפיטורים, שכן התאחדות התעשיינים פועלת להפעיל גרסה משופרת המבוססת על יסוד לקחי העבר, של מנגנון החל"ת (חופשה ללא תשלום) שהופעל עד שנת 2003; מדובר בהוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום של 3-4 חודשים, כאשר הביטוח הלאומי ישלם להם את שכרם והמעסיקים ישלמו את דמי הביטוח הפנסיוני.
 
יפה ציין כי המשבר העולמי פוגע קשות בתעשיית המתכת והחשמל וכי מבדיקה שערך לאחרונה איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים בקרב 113 מפעלים מתברר, כי מאז חודש ספטמבר מצטיירת תמונה עגומה על מצב תעשיית המתכת והחשמל, זאת לאחר צמיחה מהירה בשנים האחרונות ועד לחודש ספטמבר – פרוץ המשבר העולמי.
 
יפה ציין כי מהבדיקה מתברר כי 28% מהמפעלים דיווחו על פיטוריי עובדים, ומספרם מגיע לכ-1,000 בארבעת החודשים האחרונים. בתוך כך דיווחו המפעלים על נקיטת תוכניות התייעלות במפעלים אשר יהיו כרוכים בפיטוריי עובדים נוספים. 
 
עוד עולה מהבדיקה כי 36% ממפעלי המתכת והחשמל נתקלים בבעיות אשראי, לרבות אצל לקוחות והקשחת הביטחונות מצד הבנקים. יחד עם זאת כ-73% מתוכם ציינו כי מתן ערבות ממשלתית לנותני האשראי על ידי  הממשלה תמנע את מחנק האשראי ההולך וגובר במשק.
 
מהבדיקה עולה כי 33% מהמפעלים מדווחים על ירידה בהזמנות. לדעת רובם, הפשרת פרויקטי תשתית ע"י הממשלה יסייע למשק לצלוח את המשבר. 
 
כן מתברר מהבדיקה שערך איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים, כי 27% מהמפעלים מדווחים על האטה ביצוא. לדעת רובם מגמה זו תימשך גם בתקופה הקרובה.