תנועת המושבים תובעת עדכון מכסי המגן על תוצרת חקלאית מעובדת בעקבות התיקרות עלויות היצור

מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, קרא למשרדי האוצר, התעשיה והמסחר והחקלאות לעדכן באופן מידי את מכסי המגן על יבוא של תוצרת חקלאית מעובדת וזאת בעקבות התיקרות עלויות היצור. לדבריו, בעת שהתקבלה ההחלטה על חשיפה הדרגתית של התוצרת החקלאית ליבוא נקבע שבמקרה שעלוי


00:00 ,19.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, קרא למשרדי האוצר, התעשיה והמסחר והחקלאות לעדכן באופן מידי את מכסי המגן על יבוא של תוצרת חקלאית מעובדת וזאת בעקבות התיקרות עלויות היצור. לדבריו, בעת שהתקבלה ההחלטה על חשיפה הדרגתית של התוצרת החקלאית ליבוא נקבע שבמקרה שעלויות היצור של החקלאים בארץ יעלו יעודכנו המכסים בהתאם.

בן דוד אמר שועדה בינמשרדית בראשות בועז סופר ממשרד החקלאות עסקה בנושא גובה המכסים במשך למעלה משנה וקבעה טבלה של השינוי הנדרש בגובה המכס בעשרות גידולים שונים של ירקות ופירות, וזאת על רקע העליה במחירי המים, האנרגיה, העבודה והתשומות האחרות. לדבריו, למרות שהמסקנות הונחו בפני השרים הם טרם יושמו. בן דוד ציין כי נוצר מצב שבו המכסים ממשיכים לרדת והוצאות היצור גדלות והדבר יביא בסופו של דבר ליבוא מוגבר והתמוטטות של משקים חקלאים. "לאחר הירידה החדה במחירי התוצרת החקלאית הטריה, משבר דומה ביצור החקלאי לתעשיה יהיה הרסני לעתיד החקלאות".

בן דוד ציין שענף הירקות והפירות לתעשיה מאופין במעט חקלאים באופן יחסי, המגדלים כמויות גדולות של תוצרת חקלאית על פני שטחי קרקע גדולים. במפעלי המזון המעבדים את התוצרת החקלאית מועסקים עובדים רבים, רובם ככולם באזורי הפריפריה. מכאן שמשבר בענף זה יוביל לפגיעה קשה בתעסוקה דוקא באזורים מוכי אבטלה.

מזכ"ל תנועת המושבים אמר שההגנה על היצור המקומי מקובלת ברוב המכריע של מדינות העולם, ובכלל זה ארצות הברית והאיחוד האירופי. "המרוץ של משרד האוצר ואנשי "הכלכלה החופשית" להפשטת חקלאי ישראל מכל הגנה יגרום לכך שנשאר בלי חקלאות ונחזיר את הארץ לשממה שהיתה כאן".

בן דוד מתח ביקורת קשה על שר החקלאות ויו"ר מועצת הצמחים, ישראל כ"ץ, שמגלה לדבריו אדישות וחוסר מעורבות בעדכון המכסים וזאת למרות הפניות שנשלחו אליו. "כפי הנראה העובדה שרוב הגידול החקלאי לתעשיה נעשה על ידי קיבוצים או חקלאים במגזר הערבי - שתי קבוצות אוכלוסיה שאינן מענינות אותו מבחינה פוליטית – משפיעה על מידת הענין שהוא מגלה במצוקת החקלאים", אמר.

בן דוד אמר שהנהנים המרכזיים מחוסר הטיפול הממשלתי בעדכון המכסים הם יבואנים ואנשי הון שמגדילים את ה"קופון" שהם גוזרים מיבוא התוצרת המעובדת מחו"ל. יש לקוות שהתעלמותו של שר החקלאות מהנושא והפקרת החקלאים והמועסקים במפעלי המזון אינה נובעת מהעדפה מכוונת של אנשי העסקים.