תלונות כנגד המכס: מעכב שחרור כימיקלים בנמלים

המכס, לטענת מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, חזר לפעול עפ"י הנוהל הישן ודורש הצגת אישור משרד איכות הסביבה על כל הכימיקלים המיובאים. האיגוד פנה אמש למכס בבקשה להאריך תוקפו של הסדר יבוא כימיקלים מסוכנים עד ליוני בתקוה שעד אז יאושר התיקון לחוק היבוא


00:00 ,04.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

המכס, לטענת מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, חזר לפעול עפ"י הנוהל הישן ודורש הצגת אישור משרד איכות הסביבה על כל הכימיקלים המיובאים. האיגוד פנה אמש למכס בבקשה להאריך תוקפו של הסדר יבוא כימיקלים מסוכנים עד ליוני בתקוה שעד אז יאושר התיקון לחוק היבוא
 
יחזקאל דסקל, פנה אתמול אל מנהל המכס בירושלים, מר עמי סגל, בנושא נוהל יבוא כימיקלים מסוכנים וביקש ממנו להאריך את ההסדר הקיים בין יבואני הכימיקלים והמכס עד לחודש יוני 2006. על פי פנייתו של דסקל, שפנה אל סגל בשם יבואני הכימיקלים ועמילי המכס המאוגדים באיגוד לשכות המסחר, המכס דורש מהיבואנים להציג אישור משרד איכות הסביבה על כל הכימיקלים המיובאים למרות שהוכן תיקון לצו יבוא אשר משחרר את רוב הכימיקלים המיובאים מחובת הצגת אישור המשרד לאיכות הסביבה.
 
מר דסקל הזכיר למנהל המכס כי לפני שנה, מתוך מגמת ייעול, החליט המשרד לאיכות הסביבה לצמצם בצורה משמעותית את רשימת הכימיקלים המיובאים להם נדרש אישור המשרד לאיכות הסביבה, לצורך שחרור מהמכס. הרשימה, שכבר אושרה על ידי משרד התמ"ת, היתה אמורה להיכנס לתוקף בינואר השנה ואף המכס עצמו פעל עד כה כאילו כבר אושר התיקון לצו יבוא.
 
דסקל כתב: "לפי מיטב ידיעתי ומתוך רצון להקל, פעלתם כאילו כבר אושר התיקון לצו יבוא חופשי, ולא דרשתם הצגת אישור המשרד לאיכות הסביבה על חלק ניכר מהכימיקלים המיובאים. אולם מאחר ומשרד המשפטים טרם אישר את הצעת התיקון לצו יבוא חופשי כמבוקש, החלטתם לחזור ולפעול עפ"י החוק הקיים, ולחייב את היבואנים בהצגת אישור המשרד לאיכות הסביבה, על כל הכימיקלים".
 
דסקל טוען כי החזרה לנוהל הישן יגרום לעיכובים ממושכים בשחרור כימיקלים מיובאים עקב הצטברות בקשות רבות לקבלת אישור המשרד לאיכות הסביבה, בייחוד לאור העובדה שאנו עומדים בפני תקופת לחץ של חג הפסח.
 
מר דסקל ביקש ממנהל המכס כי ההסדר הקיים בין הגופים ימשיך להיות בתוקף עד 1 ביוני 2006, והוא מקווה כי משרד המשפטים יעמוד בלוח זמנים זה ויאשר את התיקון לחוק היבוא עד לתאריך זה.
 
רובי גלעד מהיחידה לסחר חוץ במשרד לאיכות הסביבה סיפר למערכת port2port כי ברגעים אלה ממש הוא עושה דרכו לפגישה משותפת עם אנשי התמ"ת ואנשי המכס תוך תקווה לפתור את המצב. גלעד מסר לנו כי התיקון המיוחל לחוק הגיע כבר אתמול ממשרד המשפטים, אך מינהל המכס ברשות המסים מסרב להכיר באישור מכיוון שלטענתם, כך גלעד, דרושים 60 ימים עד לאישורו המוחלט של התיקון לחוק. גלעד הוסיף ואמר כי המשרד לאיכות הסביבה ביטל את בקשתו לאישורים מכיוון שאישורים אלה הם "ברכה לבטלה" וכי המכס מתעלם מבקשת הביטול. לטענתו, לא שיקולי איכות סביבה מניעים את המכס בהחלטתו זו, והוא מתכוון להיפגש בימים הקרובים עם היועץ המשפטי של המשרד לאיכות הסביבה על מנת למצוא דרך שתפתור את הבעיה.

טרם נתקבלה תגובת מינהל המכס לידיעה.