שרגא ברוש קורא לממשלה לזרז הפעלת הכלים החדשים לעידוד היצוא

מניתוח חודשי על מצב היצוא מתברר:שרגא ברוש: לאחר 5 רבעונים רצופים של גידול - ירידה של 6.7% ביצוא ההיי-טק בחודשים ינואר-פברואר 2005 - הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר; קורא לממשלה לזרז הפעלת הכלים החדשים לעידוד היצוא


00:00 ,28.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח חודשי על מצב היצוא מתברר:
שרגא ברוש: לאחר 5 רבעונים רצופים של גידול - ירידה של 6.7% ביצוא ההיי-טק בחודשים ינואר-פברואר 2005 - הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר; קורא לממשלה לזרז הפעלת הכלים החדשים לעידוד היצוא
.
 
לאחר 5 רבעונים רצופים של גידול, חלה בחודשים ינואר-פברואר 2005  ירידה ריאלית של 6.7% ביצוא ההיי-טק, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע האחרון של 2004. יצוא ההייטק הסתכם בחודשים הראשונים של השנה  ב-1.6 מיליארד דולרים. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, בנושא מצב היצוא התעשייתי.
 
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי הירידה בהיקפי היצוא של קבוצת ענפי ההייטק (הכוללת את ענפי הרכיבים האלקטרוניים ומחשבים, תרופות, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, וכלי טיס), משקפת ירידה ביצוא של כל ענפי הקבוצה, למעט ענף הרכיבים האלקטרונים, אשר רשם קיפאון ביצוא. בתוך כך, ירידה חדה של 17% נרשמה ביצוא ענפי כלי הטייס ושל 11.5% ביצוא ציוד תקשורת בקרה ורפואי. זאת לצד נסיגה של 4% ביצוא התרופות.
 
ברוש מציין, כי היצוא התעשייתי כולו ללא יהלומים רשם בחודשים ינואר-פברואר 2005 ירידה ריאלית של 2% בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע האחרון אשתקד  והוא הסתכם  בכ- 3.8 מיליארד דולרים. זאת לאחר גידול ריאלי של 5% ברבע האחרון אשתקד.
 
ברוש מעריך, כי הסיבות לירידה ביצוא הינן – ההאטה המסתמנת בקצב צמיחת הסחר העולמי בכלל ובכלכלת ארה"ב בפרט, וכן בשל הפגיעה ברווחיות היצוא בעקבות התיסוף בשערו של השקל לעומת הדולר. (כ-76% מכלל היצוא של ישראל מתבצע בדולרים).
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לזרז את הפעלת הכלים החדשים לעידוד היצוא, כלים שכבר הוחלט עליהם אך הם מופעלים באופן חלקי בלבד, כמו למשל - מאגדים ליצוא, תמיכה ביצואן הבודד, חדירה לארצות יעד וליווי שיווקי. להערכתו, הוצאה לפועל של כלים אלו יסייעו להגדיל את היצוא  במאות מליוני דולרים נוספים לשנה. 
 
ברוש  קורא  למשרד התמ"ת לפעול למימוש ההתחייבויות של חברות זרות לרכש גומלין, תוך הסתייעות בארגונים הכלכלים. מדובר בהתחייבויות בהיקף של מאות מליוני דולרים בשנה.  
 
מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים על מצב היצוא עולה, כי בחודשים ינואר-פברואר 2005 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-5%  ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת לאחר גידול ריאלי של כ- 9% ברבע האחרון של 2004.
 
כן נרשמה בחודשים הראשונים של השנה נסיגה ריאלית מתונה של כ- 1% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר עלייה ריאלית חדה ביותר של כ- 14.5% ברבע האחרון אשתקד.  (מדובר בענפי המזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
 
מנגד, נרשם בחודשים אלו גידול ריאלי חד של קרוב ל- 10% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית,  (מדובר בענפי הכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת בהמשך לגידול ריאלי של כ- 4% ברבעון האחרון של 2004.
 
ברוש מציין, כי מניתוח היצוא ללא יהלומים לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים ינואר-פברואר 2005 חלה ירידה ביצוא לכל היעדים במונחים דולריים. ירידה בולטת של 10% נרשמה בתקופה זו ביצוא לארצות אסיה לצד ירידה של 4.8% ביצוא ליתר מדינות העולם ושל 3.9% ביצוא לארה"ב. ירידה מתונה יחסית של 0.7% נרשמה בתקופה זו ביצוא לארצות האיחוד האירופי.
 
ברוש הוסיף, כי מאומדנים ראשוניים עולה כי ברבע הראשון של 2005 חודשה השחיקה ברווחיות היצוא. אומדן ראשוני מצביע על עלייה של כ- 2.5% במדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא בתקופה זו. כאשר עלייה במדד פירושה ירידה ברווחיות. ברוש מעריך, כי עלייה זו נגזרה מגידול בעלות העבודה לצד המשך התיסוף  בשערו של השקל ביחס לדולר והרעה קלה נוספת בתנאי הסחר.