שרגא ברוש: פוטנציאל היצוא העקיף לעיראק – כ–100 מיליון דולר לשנה בשלוש השנים הראשונות

שרגא ברוש: פוטנציאל היצוא העקיף לעיראק – כ – 100 מיליון דולר לשנה בשלוש השנים הראשונות, בפרויקטים תשתיתיים ומזון, כקבלני משנה ובשיתופי פעולה עם חברות אמריקאיות, בריטיות, טורקיות, ירדניות, פולניות, צ'כיות ואוסטרליות; מגלה: ב – 20


00:00 ,23.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
גישה ישירה של חברות ישראליות לעיראק לא תתאפשר בשנים הראשונות. יחד עם זאת, פוטנציאל היצוא העקיף לעיראק הוא כ – 100 מיליוני דולרים לשנה, בשלוש השנים הראשונות. זאת כקבלני משנה ובאמצעות שיתופי פעולה עם חברות אמריקאיות, בריטיות, טורקיות, ירדניות, פולניות, צ'כיות ואוסטרליות. כך מעריך שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי, בעקבות ההרשאה של שר האוצר לקיים מסחר עם עיראק.

ברוש גילה כי מכון היצוא יקיים ב- 20 באוגוסט כנס מיוחד בנושא אפשרויות הסחר עם עיראק, אותו מארגן יצחק רוזן, מנהל ענף יצוא שירותים מקצועיים ופרוייקטים בינלאומיים במכון היצוא. הבטיחו את השתתפותן בכנס, חברות מירדן, מטורקיה, מארה"ב, מצ'כיה וכן מספר אנשי עסקים עיראקיים, המתגוררים כיום במדינות אירופה השונות ועתה מחדשים את פעילותם העסקית בעיראק.

כן יערכו פגישות אישיות עסקיות בין החברות הישראליות והזרות, במטרה לקדם את שיתופי הפעולה העתידיים בערוצים השונים.

ברוש מציין כי בשנים הראשונות יתקיים, כאמור, סחר מקיף עם עיראק, וחברות ישראליות יוכלו לסייע לשיקום עיראק כקבלני משנה בפרוייקטים תשתיתיים כמו תשתיות מים וביוב, מבנים ניידים טרומיים, פרויקטים לאספקת חשמל וגז, תשומות חקלאיות וכן אספקת מזון.

יו"ר מכון היצוא סבור כי כספי הסיוע של סוכנות סיוע החוץ של ארה"ב (USAID) ושל סוכנויות האו"ם השונות יהוו מקור חשוב למימון פעולות השיקום בעיראק ולכן מייעץ לחברות הישראליות להיות בקשר עם חברות זרות העשויות להנות מכספים אלו.

ברוש סבור כי כספי הסיוע של סוכנות הסיוע האוסטרלית, יתועלו דרך חברות אוסטרליות, אשר יהיו מעורבות בשיקום החקלאות בעיראק. ולכן רצוי לחברות ישראליות לבדוק שיתופי פעולה עם חברות אוסטרליות בתחום זה.

ברוש סבור כי ערוץ מימון נוסף יהיה מימון המיועד לפרויקטים של הבנק העולמי. להערכתו יש לצפות שבמהלך בשנה הקרובה יתחילו להופיע פרויקטים שונים לשיקום עיראק במימון הבנק העולמי.

ברוש גילה כי מכון היצוא קיבל לאחרונה פניות של חברות פולניות, צ'כיות ואוסטרליות – שהשתתפו בקואליציה האמריקאית, המעונינות בשיתופי פעולה עם חברות ישראליות. החברות הללו היו פעילות בעיראק לפני המלחמה ומוכנות לשתף כיום פעולה עם חברות ישראליות למטרה זו.

ברוש מעריך כי מעבר לכך פוטנציאל היצוא של חברות ישראליות לצבא האמריקאי השוהה בעיראק, (כ – 300 אלף חיילים), מוערך בכ – 50 מיליוני דולרים לשנה, בעיקר אספקת ציוד לוגיסטי, מזון, ציוד למטבחים ועוד. זאת כמובן בתנאי שתהיה לכך הסכמה פוליטית אמריקאית. הביצוע יכול להיעשות דרך חברות אמריקאיות, המספקות כיום שירותים לוגיסטיים אלו.