שרגא ברוש: מצב היצוא ממשיך להדאיג

מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי, מוסר שרגא ברוש כי מצב היצוא ממשיך להדאיג - נסיגה ריאלית של כ-1% ביצוא התעשייתי בחודשים יולי-אוקטובר 2005 - הסתכם בכ-8.3 מיליארד דולרים; בתוך כך - ירידה של כ-3% ביצוא ההייטק.


00:00 ,23.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי, מוסר שרגא ברוש כי מצב היצוא ממשיך להדאיג - נסיגה ריאלית של כ-1% ביצוא התעשייתי בחודשים יולי-אוקטובר 2005 - הסתכם בכ-8.3 מיליארד דולרים; בתוך כך - ירידה של   כ-3% ביצוא ההייטק.
 
מצב היצוא ממשיך להדאיג. בחודשים יולי - אוקטובר 2005 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-1% ביצוא התעשייתי, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של 2005, והוא הסתכם בכ-8.3 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי  של מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. (מדובר על השוואה בין הרמה החודשית הממוצעת של היצוא בחודשים יולי-אוקטובר לבין הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה).
 
ברוש טוען, כי נתונים אלו מחזקים את ההערכה כי היצוא התעשייתי (ללא יהלומים) יגדל השנה בכ-3.5% בלבד לעומת גידול של כ-17.5% אשתקד.
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה ולחברי הכנסת לראות בקידום היצוא - יעד כלכלי - לאומי בשנת 2006, תוך השקעת מאמצים ופעולות למינוף היצוא. זאת ע"י מתן סיוע להעמקת החדירה לשווקים בעולם וכן עידוד יצואנים קטנים ומתחילים והגדלת מספר הנספחים המסחריים של ישראל ברחבי העולם.
 
מהניתוח של התאחדות התעשיינים עולה כי בחודשים יולי – אוקטובר 2005 נרשמה נסיגה ריאלית של כ- 3%, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טייס ותרופות). יצוא ההייטק הסתכם בכ-3.86 מיליארד דולר. זאת לאחר גידול ריאלי מהיר של 7% שנרשם ברבע השני של השנה. נסיגה זו נגזרה מחידוש הנסיגה בשיעור של 6% ביצוא ענף ציוד התקשורת, הבקרה והפיקוח, לצד העמקת הנסיגה (בשיעור של 3%) ביצוא ענף הרכיבים האלקטרונים והמחשבים. הנסיגה קוזזה בחלקה הודות לגידול חד של 19% ביצוא ענף התרופות - זאת בהמשך לארבעה רבעונים רצופים של גידול ביצוא הענף.
 
עוד מתברר, כי בחודשים יולי – אוקטובר 2005 נרשם קיפאון ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס). זאת לאחר נסיגה בקצב של כ- 1% ברבע השני השנה. הקיפאון ביצוא הקבוצה משקף נסיגה ריאלית של 4.5% ביצוא ענף המזון אל מול עלייה של 1%-2% ביצוא ענפי הטקסטיל וההלבשה, העץ, הריהוט, הנייר והדפוס.
 
מנגד, בחודשים יולי – אוקטובר 2005 חלה עלייה ריאלית מתונה של כ- 2% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), זאת לאחר שני רבעונים רצופים בהם נרשמה נסיגה ביצוא הקבוצה. העלייה ביצוא הקבוצה נגזרה מגידול ריאלי מתון של 1.5% ביצוא ענף המתכת, בהמשך לשנתיים רצופות של עלייה ביצוא הענף, זאת לצד גידול חד של 11.5% ביצוא ענף הכרייה, החציבה והמינרלים. עליות אלו קוזזו בחלקן בשל המשך הנסיגה בשיעור של 1% ביצוא ענף הגומי והפלסטיק.
 
בדומה, עלייה ריאלית של כ- 1% נרשמה בחודשים אלו ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת לאחר שני רבעונים רצופים בהם נרשמה נסיגה ביצוא הקבוצה, (כימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
 
מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים יולי - אוקטובר 2005 נרשמו מגמות שונות ביצוא למדינות העולם. בעוד נסיגה של 1.9% נרשמה בהיקף משלוחי היצוא למדינות האיחוד האירופי, לצד קיפאון ביצוא למדינות אסיה - הרי שעלייה בולטת של 7.7% נרשמה בהיקף משלוחי היצוא לארה"ב, לצד עלייה מתונה של 1.2% ביצוא ליתר מדינות העולם.